Hur håller vi humöret uppe?

Att ta hand om sin fysiska hälsa är viktigt. Att vara i rörelse, motionera, näringsrik mat, minska på alkohol, avsätta skärmfri tid för avkoppling och vila, vistas ute i dagsljus och god sömnhygien vet vi gör gott för humöret. Yoga, mindfulness, andningsövningar, qigong, skogsbad, kalla bad och bastubad höjer både immunförsvar och humör, det är mumma för både kropp och knopp.

Att etablera nya goda vanor är som att så frön i jorden och tålmodigt vänta på att skörda frukterna.

Förutom tålamod behöver vi en mjuk strävan för att lyckas och medkänsla med oss själva när vi misslyckas. Bäst funkar det när vi gör förändringar tillsammans med andra. Eftersom ensam inte är stark behöver vi stötta varandra genom svåra tider.

Vi delar kanske just nu mer än någonsin den yttre världen med varandra men våra inre världar behöver också mötas för att det ska bli kontakt på riktigt. Vi längtar alla efter att bli sedda och lyssnade på utan att bli dömda och att få känna oss omtyckta och älskade när vi står nakna i all vår ofullkomlighet. Kärlek är viktigt för att vi ska växa, känna oss hela och komma ur starkare på andra sidan.

Sämst går det när vi försöker uppfostra oss själva med sträng röst och självklander. Ett gott råd är att ge akt på meningar som innehåller borde – det ordet skapar riktigt dålig stämning inombords.

Fastnar vi i negativitet och blir nedstämda kan vi behöva hjälp att komma ur det.

Ett sätt är att öva mindfulness och medkänsla men det ska jag skriva mer om i nästa blogginlägg. Ett annat sätt är att schemalägga gnälltid tillsammans. Att få gnälla av sig en stund gör gott men det mer långvariga repetitiva ältandet är en riktig humörsänkare.

Du kan faktiskt träna upp din förmåga att fokusera på det som är gott genom att skriva tacksamhetsdagbok. Det är förvånansvärt effektivt.

Att ge sig tid att stanna upp ute i naturen, öppna alla sinnen och låta sig förundras över allt det vackra och känna tillhörighet med allt levande är magi för välbefinnandet. Att berika sig med upplevelser genom böcker, film, musik, konst, skapande och lek är lättillgängliga livselixir. Att lära sig något nytt eller återuppliva nedlagda hobbys, ge sig hän i leken med barn eller barnbarn och omge sig med husdjur kan ta oss ur långvarig känsla av leda och meningslöshet.

För att ställa om i svåra tider behöver du först konstatera verkligheten, den råa, nakna sanningen. Att stanna upp och möta det som är med acceptans, inte för att vi gillar det eller resignerat, utan för att det är just som det är.

Välkomna det ovälkomna och omfamna känslorna som hör till – sorgen, rädslan, förvirringen, besvikelsen, vreden eller skammen – för att inte hamna i undvikande, motstånd och kamp med det som inte går att vare sig undfly eller kämpa emot. I tider av osäkerhet och förändring gör vi bäst i att öva på att släppa taget om det vi inte har kontroll över men agera när vi kan göra skillnad.

Passivitet och hjälplöshet är tillstånd som undergräver vår förmåga att hålla huvudet kallt, hjärtat öppet och humöret uppe.

Inte hjälper det heller att lägga över ansvaret eller skulden på andra. Lägg i stället din kraft och energi på att helhjärtat leva ditt liv. Ge inte upp din önskan om ett gott liv men fundera över vad det egentligen innebär.  Kriser leder inte sällan till att vi omprövar våra värderingar.

Ge dig tid för reflektion, kalibrera dina förväntningar på livet och fundera över rimligheten i dina krav på dig själv. Att leva helt och fullt innebär att vara kärleksfullt närvarande i allt du möter och då kommer små glädjeämnen i vardagen framstå klarare, som stjärnorna på en molnfri natthimmel, som finns där att skåda bara du tittar upp.

Att vara generös och engagera sig i andra ökar vårt välbefinnande mer effektivt än att andra är generösa mot oss. Altruism, känslan av mening och sammanhang och att våra liv har ett högre syfte stärker vår förmåga till resiliens.  En förmåga som innebär att vi är motståndskraftiga, kan anpassa oss på ett positivt sätt till svåra omständigheter, återhämta oss snabbare och se ljust på framtiden.

Försök att se klart på yttre händelser som påverkar ditt liv men som är tillfälliga och inte permanenta.

Kriser tenderar att drabba oss som individer och det är lätt att då känna sig separerad från omvärlden. Kanske är det en tröst att vi är i den här situationen tillsammans även om pandemin slår orättvist hårt ner på vissa.

All kärlek till er som är drabbade på olika sätt.

Med värme och tillit

/Beatrice

Beatrice Blidner är mindfulnesslärare på Mindfulnesscenter, leg. fysioterapeut och grundutbildad i psykoterapi (PDT och ACT).

 

 

 

Mini Cart 0

Your cart is empty.