StÀndigt surr av tankar i huvudet

FrÄga: Jag har ett stÀndigt surr av tankar i huvudet. Hur skall jag fÄ bort dem?

För nĂ„gon mĂ„nad sedan började jag meditera med en av era e-kurser. Sen jag gjorde det mĂ€rker jag hur mycket tankar jag har hela tiden. Det har snarast blivit vĂ€rre med ”surret”. Hur skall jag fĂ„ bort tankarna?

VĂ€nligen, Anders

Svar frÄn Ola:

Hej Anders,

Ja, det Ă€r ett stĂ€ndigt flöde av tankar som vĂ„r hjĂ€rna producerar. Den gör det för att den Ă€r gjord för det – precis som hjĂ€rtat Ă€r gjort för att pumpa blod. NĂ€r vi börjar meditera blir vi oftast mer medvetna om detta tankeflöde. HĂ€r Ă€r en uppgift frĂ„n National Science Foundation 2017 pĂ„ mĂ€ngden tankar som flödar genom vĂ„rt sinne under ett dygn:

 

En genomsnittlig person har mellan 12 000 och 60 000 tankar pÄ ett dygn. Av dem Àr 80% negativa och 95% Àr repetitiva (upprepas).

 

SÄ, du Àr alltsÄ inte ensam! VÄrt sinne Àr, som framgÄr av citatet, instÀllt mer pÄ det negativa Àn det positiva. VÄrt sinne skall vara förberett för det som kan vara farligt/negativt för vÄr överlevnad och har formats sÄ genom evolutionen.

NÀr vi trÀnar mindfulness övar vi pÄ att först lugna och stabilisera sinnet genom att fokusera pÄ andningen och/eller kroppen för att sedan bli allt mer medvetna om vÄra tankar och dess innehÄll för att i nÀsta steg lÀra oss att slÀppa de tankar som inte fyller nÄgon funktion.

– Vi fastnar pĂ„ det sĂ€ttet inte lika lĂ€tt i negativa tankemönster och Ă€ltar mindre.

– Vi stiger ur vĂ„rt automatiserade tĂ€nkande och kan se fler och mer konstruktiva alternativ att tĂ€nka.

– Tankeflödet minskar med trĂ€ning och övningar som andningsankaret, kroppsskanning och medvetna rörelser (yoga).

– Du ser och agerar klarare.

Samtidigt kan tankeflödet vara olika frÄn gÄng till gÄng nÀr du övar. Det kanske du redan har mÀrkt? Det Àr helt OKEJ.

Det skall inte vara pĂ„ nĂ„got sĂ€rskilt sĂ€tt nĂ€r vi övar – ”det Ă€r som det Ă€r, frĂ„n gĂ„ng till gĂ„ng”.

FortsÀtt öva och se vad du upptÀcker. Var nyfiken pÄ dina erfarenheter och gör ingen bedömning av e-kursen förrÀn du gÄtt igenom alla övningar.

Allt gott

Ola

Är du nyfiken pĂ„ att prova mindfulness? LĂ€s mer hĂ€r >>

Mini Cart 0

Din varukorg Àr tom