Testa din upplevda grad av mindfulness med  FFMQ (Five facets mindfulness questionnaire)

FFMQ testet kom 2006 och är ett av de mest använda i mindfulnessforskning. Testet är utformat av Ruth Baer, professor i psykologi.
Du kan använda det här mindfulnesstestet på flera sätt:

  1. Testa din upplevda grad av mindfulness/medvetet närvaro i ditt liv – när du vill.
  2. Testa din upplevda grad av mindfulness/innan du börjar med något av våra onlineprogram, kanske i mitten och sen i slutet av programmet.

Testet är dels till för att testa ditt nuläge och dels till för att hjälpa dig förstå vad träning i mindfulness kan hjälpa dig med.

Skatta testets påståenden genom att ranka påståendena utefter vad som stämmer bäst med din egna uppfattning om hur det i allmänhet är för dig.

 

STARTA TESTET 29 FRÅGOR
Stämmer
Aldrig eller mycket sällan Sällan Ibland Ofta Mycket ofta eller alltid
1. När jag går lägger jag med avsikt märke till hur det känns att röra kroppen
2. Jag är bra på att hitta ord som beskriver mina känslor
3. Jag kritiserar mig själv för att ha känslor som är irrationella eller olämpliga
4. Jag lägger märke till mina känslor utan att behöva reagera på dem
5. När jag gör saker vandrar mina tankar iväg och jag blir lätt distraherad
6. När jag tar en dusch eller ett bad så är jag uppmärksam på upplevelsen av vatten på min kropp
7. Jag har lätt för att sätta ord på mina uppfattningar, åsikter och förväntningar
8. Jag är inte uppmärksam på vad jag gör, på grund av att jag dagdrömmer, oroar mig eller är distraherad på andra sätt
9. Jag kan iaktta mina känslor utan att bli uppslukad av dem
10. Jag säger till mig själv att jag inte borde känna som jag gör.
11. Jag noterar hur mat och dryck påverkar mina tankar, känslor och hur det känns i kroppen
12. Jag är uppmärksam på känselintryck, till exempel av vinden i mitt hår eller solen på mitt ansikte
13. Jag har problem med att hitta de rätta orden för att uttrycka vad jag tycker om saker och ting.
14. Jag gör bedömningar av om mina tankar är bra eller dåliga.
15. Jag tycker att det är svårt att hålla kvar min uppmärksamhet på det som händer i nuet
16. När jag har oroande tankar eller inre bilder, tar jag ”ett steg tillbaka” och är medveten om tanken eller bilden utan att överväldigas av den
17. Jag är uppmärksam på ljud, som t ex klockors tickande, fågelkvitter och passerande bilar
18. När jag känner något i kroppen är det svårt för mig att beskriva det, eftersom jag inte kan hitta de rätta orden
19. När jag har tankar eller inre bilder som får mig att må dåligt, blir jag lugn igen snart efteråt
20. Jag säger till mig själv att jag inte borde tänka som jag gör
21. Jag lägger märke till hur saker luktar och smakar
22. Även när jag är fruktansvärt upprörd kan jag hitta ett sätt att uttrycka det i ord
23. Jag hastar igenom aktiviteter utan att vara riktigt uppmärksam på dem
24. När jag har tankar eller inre bilder som får mig att känna mig illa till mods, kan jag lägga märke till dem utan att behöva göra något
25. Jag lägger märke till detaljer i konstverk och i naturen, som färger, former, eller mönster av ljus och skugga
26. Det känns naturligt för mig att sätta ord på mina upplevelser
27. När jag har tankar eller inre bilder som jag mår dåligt av, noterar jag dem bara och släpper dem sedan
28. Jag kommer på mig själv med att göra saker utan att vara uppmärksam
29. Jag ogillar mig själv när jag har konstiga eller ologiska tankar
Mini Cart 0

Your cart is empty.