Citat frĂ„n deltagare đŸ€Ž

Sedan 2007, dĂ„ Mindfulnesscenter startade, har vi samlat pĂ„ oss en stor mĂ€ngd citat frĂ„n er som har gĂ„tt utbildning hos oss och/eller trĂ€nat sjĂ€lv online via vĂ„ra trĂ€ningsprogram. Vi har sammanstĂ€llt nĂ„gra av dem hĂ€r nedanđŸ‘‡đŸ»

TACK TILL ALLA SOM HAR DELAT MED SIG – kanske kan nĂ„got eller nĂ„gra av citaten inspirera dig att vĂ„ga prova? 

 

citat

Eftersom jag lider av kronisk smÀrta i skulderbladen och har utmattningssyndrom sÄ mÀrker jag snabbt och tydligt hur mitt mÄende Àndras av meditationerna. NÀr jag uppmÀrksammar mina tankar och kÀnslor och blir mer medveten om mina förnimmelser i kroppen, sÄ minskar smÀrtan som jag har haft i mÄnga Är. Kroppsskanningen Àr som smÀrtbehandling för mig.

 – Rodika Tjeban, trĂ€nat under ca 4 mĂ„nader med HĂ€r&Nu-programmet 2024

 

citat
PÄ det hela taget har mindfulnesstrÀning inneburit en djupgÄende förÀndring i mitt liv. Det har gett mig verktyg för att navigera genom livets utmaningar med större lugn och visdom. Det har lÀrt mig att vara mer nÀrvarande, accepterande och medkÀnnande bÄde mot mig sjÀlv och andra. Och framför allt har det öppnat upp för en ny dimension av glÀdje, fred och mening i mitt liv.
– Tess J DevlĂ©sa,

 

citat
Efter att ha levt med Äterkommande Ängest i flera Är kunde mindfulness hjÀlpa mig att inte distrahera mig frÄn kÀnslorna utan lÄta dem komma, stanna och passera. Detta gjorde en jÀttestor skillnad i mitt liv.
– Anonym som trĂ€nar med HĂ€r&Nu-programmet, 2024

 

citat
Jag trodde inte att effekten av regelbunden trÀning skulle mÀrkas sÄ mycket och sÄ snabbt. Mindfulnesse Àr ett fantastiskt sÀtt att lÀgga mÀrke till sitt eget beteende, sina vanor och mönster. Jag har upptÀckt nya sidor av mig sjÀlv, tankemönster och kÀnslor/tankefÀllor och mycket annat. Jag har Àven fÄtt förstÄelse för en del bra och mindre bra beteenden som jag har och Àven fÄtt uppleva hur jag sjÀlv kan reglera och förÀndra dem genom att styra och medvetet rikta min uppmÀrksamhet.
– Åsa Ljungdell, utbildad mindfulnessinstruktör 2024.

 

citat

Att sÄ tydligt fÄ slÀppa alla krav pÄ prestation och istÀllet bara vara hÀr och nu, stanna i förnimmelserna och att lÀra mig acceptera att det Àr som det Àr har hjÀlpt mig att förhÄlla mig till och hantera mitt liv pÄ ett mer konstruktivt sÀtt.
– Karin, utbildad mindfulnessinstruktör 2024

 

citat

Under utbildningen sĂ„ har det inom mig vĂ€xt fram ett starkt ‘Jaha, det Ă€r sĂ„ hĂ€r det hĂ€nger ihop
’ och med det menar jag att mĂ„nga av de utmaningar som samhĂ€llet dagligen ger oss mĂ€nniskor och som jag nu verkligen upplever att vi pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt kan hantera med hjĂ€lp av mindfulness.

– Gunnar Mattson, mental coach, gymnasielĂ€rare och utbildad mindfulnessinstruktör 2024

 

citat

Att jag allt oftare fÄr en liten paus innan jag hinner reagera, en kort stund av reflektion innan jag agerar. Det mÀrks i mina relationer, speciellt till mina barn, dÀr jag har ett större lugn och kÀnner mig mer nÀrvarande, trots en hektisk barnfamiljs-vardag.
– Anonym, 2024.

citat

MindfulnesstrÀningen har givit mig insikter om att jag inte Àr ett offer för omstÀndigheter utan att jag kan pÄverka mig sjÀlv och min omgivning pÄ ett positivt sÀtt.

 – Anna HĂ€ggström, 2024

 

citat

Eftersom jag i perioder i livet levt med psykisk ohĂ€lsa och depressioner sĂ„ vill jag sĂ€ga att mindfulness Ă€r det som hjĂ€lper mig allra mest. Dels för att höja livskvalitĂ©n och Ă€ven för att se till att jag inte Ă„terfaller. Övningar som t.ex. andrum hjĂ€lper mig att göra en.snabb check av var jag befinner mig i mitt mĂ„ende sĂ„ att jag kan fylla de.behov jag har för stunden.

 – Anonym som trĂ€nar med HĂ€r&Nu-programmet, 2024

 

citat

Jag inser vilket fantastiskt verktyg medveten nÀrvaro Àr för oss mÀnniskor för att hantera oss sjÀlva och vÄra liv, vÄrt samhÀlle och vÀrld. Men det Àr inte bara redskap utan det Àr en attityd till hur man förhÄller sig till sig sjÀlv och livet. Det Àr ett sÀtt att leva livet pÄ!

 – Ulla Lundman, tandlĂ€kare, mentor och utbildad mindfulnessinstruktör 2024

 

citat

Den största behÄllningen för mig Àr att mindfulness lÀr mig hur jag kan hantera livet.

 – Anita Hole, utbildad mindfulnessinstruktör 2024

 

citat

Att göra en kortare övning mellan jobbet och att jag hÀmtar barnen har jag sett ge mig mÄnga fina fördelar. Jag byter fokusomrÄde och blir mer nÀrvarande och lugn och fÄr bÀttre tÄlamod nÀr jag Àr med barnen, vilket i sin tur leder till lugnare barn.
– Karin, trĂ€nar mindfulness med HĂ€r&Nu-programmet

 

citat

Fördelarna jag upptÀckt Àr ökad koncentration, bÀttre emotionell reglering, upplevd mindre stress och ett inre lugn och harmoni. Genom att vara och pÄminna mig om att vara nÀrvarande i stunden kÀnns det som jag upplever livet mer och hanterar pÄfrestningar mer effektivt.

 – Robert Vahlberg, stresscoach och utbildad mindfulnessinstruktör 2024

 

citat

Det gör ingenting om du Ă€r skeptisk, kanske Ă€r det till och med en fördel sĂ„ lĂ€nge som du Ă€r nyfiken pĂ„ vad mindfulness Ă€r och kan ge


 – Lovisa Carlman BydĂ©n, HR-specialist som trĂ€nar med HĂ€r&Nu-programmet och Ă€r deltagare och ledare i ‘Mindfulness Live’ 2024

Lovisa carlman bydén

 

citat

Jag har upptÀckt en verktygslÄda för vÀlmÄende pÄ riktigt som kÀnns bÄde enkel och hÄllbar. Jag hade ingen aning om att mindfulness sÄ okomplicerat och kraftfullt kunde pÄverka mitt förhÄllningssÀtt och min livsstil pÄ ett sÄ positivt sÀtt. Jag Àr mycket öppen och nyfiken pÄ att lÀra Ànnu mer. Jag vill gÀrna sprida kunskapen vidare och göra den sÄ lÀttillgÀnglig som möjligt.

 – Katrin Romare, Talent Management-konsult

katrin

 

citat

Att ta ett steg tillbaka och se först utan att döma, och utan att reagera omedelbart, det ger mig mer utrymme att vÀlja hur jag svarar eller reagerar. Och det minskar Àven min stress dÄ jag inte behöver reagera fysiskt pÄ all oro och Àltande som sinnet har för sig. Och det har varit mycket effektivt för att minska Ängest och stress. Jag gÄr inte igÄng pÄ mina katastroftankar lika mycket, och jag inser att det sparar mig vÀldigt mycket energi. 
 
Mindfulness har hjÀlpt mig mycket med att vara mer i min kropp och inte bara i mitt huvud och det har varit lÀrorikt. Inte minst kroppscanningövningar. Med kroppsscanning har jag blivit mycket medveten om hur frÄnkopplad jag Àr frÄn resten av min kropp och det Àr ett kraftfullt verktyg till att kunna lyssna bÀttre pÄ min kropp och dess förnimmelser. För att kroppen alltid Àr i nuet, fast sinnet Àr överallt och oftast i dÄtid och framtid.

 – Ingibjörg, 2024

 

citat

Det som ger mig allra mest i min mindfulnesspraktik Àr nÀr jag lyckas vara snÀll med mig sjÀlv. Detta Àr nÄgot som verkligen har förmedlats under kursens gÄng och kanske Àr det allra viktigaste jag tar med mig.

– Helena, 2022

 

citat

Det kÀnns som att genom att göra meditationerna och trÀna pÄ fokus hÀr och nu sÄ fÄr min hjÀrna vila pÄ ett sÀtt som den sÀllan har fÄtt annars. Det hÀr har lett till att jag har orkat mer pÄ jobbet och Àven privat vilket Àr vÀldigt stort för mig.

– Anonym

 

citat

Jag struntade i kroppens mÄnga varningssignaler! Som chef, aerobicsinstruktör och deltidsstuderande smÄbarnsmamma fanns det inte tid för nÄgon vila. Till slut kollapsade jag helt och blev sjukskriven en lÄng tid. NÀr jag upptÀckte mindfulness hittade jag nÄgot som verkligen hjÀlpte mig. Redan efter tvÄ veckors mindfulnesstrÀning blev min sömn bÀttre och dÄ Àntligen fick min hjÀrna och kropp den nödvÀndiga vilan som krÀvs för att bli frisk. Idag har jag mer livsenergi Àn nÄgonsin och det tackar jag mindfulnesstrÀningen för.

– Mia Lans

 

citat

HÀr och nu mÄr jag bÀttre Àn jag kanske gjort sedan jag var barn, opÄverkad av alla de filter som jag sedan samlat pÄ mig. Filter som autopiloten anvÀnder sig av och ofta skickar mig rakt in i reaktiva mönster.

– Suzann Sjödin, 2023

suzann

 

citat

Ökad kunskap om mig och mina egna behov. Ökad förstĂ„else för andra.

– Ulrika Westin

 

citat

Den största skillnaden jag kÀnner Àr att jag har lÀttare att hantera motgÄngar. Jag kan pÄ ett annat sÀtt vÀlja pÄ vilket sÀtt jag ska agera nÀr jag stÄr inför nÄgot som kÀnns svÄrt eller obekvÀmt. Detta gör att jag kÀnner att makten ligger hos mig och inte hos mina tankar och kÀnslor. Att ha den makten gör att jag Àr tryggare i mig sjÀlv.

– Anonym

 

citat

MindfulnesstrÀningen har gett mig framför allt mer energi, glÀdje och kreativitet. Det som jag lÀnge kÀnt att jag saknat. Jag har upptÀckt att jag kÀnner en större glÀdje och lust till att ta tag i mitt eget liv, hitta pÄ roliga saker för min egen skull, umgÄs socialt med vÀnner men Àven ta itu med vardags sysslor som jag förut kÀnde allt för stort motstÄnd för.

Jag har nog alltid haft lĂ€tt för att tĂ€nka i dĂ„tid och framtid, drömma ivĂ€g och sen slĂ„ pĂ„ autopiloten. Jag har lĂ€rt mig att i större utstrĂ€ckning se ögonblicket, se det “stora i det lilla” i vardagslivet och glĂ€djas Ă„t det.

 – Anette Lindgren

anette

 

citat

Jag trĂ€nar mindfulness mest hela tiden, eller sĂ„ fort jag kommer pĂ„ att jag inte Ă€r nĂ€rvarande. Detta har gjort att jag Ă€r nĂ€rvarande med mig sjĂ€lv, med mina barn och mĂ€nniskor jag möter. Inte alltid – men oftare och oftare. Jag lĂ€r mig att inte etikettera och döma, att inte vara sĂ„ svartvit. Men jag lĂ€r mig ocksĂ„ nĂ€r det Ă€r dags att sĂ€ga nej, och att sĂ€ga ja.

 – Rode, 2023

 

citat

Mindfulness har förĂ€ndrat min relation till andra mĂ€nniskor. Jag har alltid varit en social och uppskattad person, men innerst inne var jag förr en dömande mĂ€nniska, bĂ„de mot andra och mig sjĂ€lv, och jag jĂ€mförde mig ofta med min omgivning. Det ledde till stress, missunnsamhet och ett behov av att rĂ€ttfĂ€rdiga mig sjĂ€lv. Genom mindfulness och loving-kindness-meditation sĂ„ har jag hittat ett nytt förhĂ„llningssĂ€tt till bĂ„de mig sjĂ€lv och min omgivning som grundar sig i öppenhet, acceptans och medkĂ€nsla. Det har fördjupat mina relationer och gett mig ett rikare liv – för det Ă€r jag mycket tacksam.

 – Pontus Liljefors, civilingenjör

pontus

 

citat

Jag kommer ihÄg första dagen som jag satte mig med min första ljudfil. Jag kunde inte hÄlla mig för skratt och hade vÀldigt svÄrt att koppla bort det som fanns runt omkring. Jag kunde inte i det ögonblicket förstÄ hur mycket denna ljudfil skulle ha en inverkan pÄ min utveckling.

Jag har alltid varit en person som fokuserat pÄ att vara perfekt i alla situationer. Jag ville prestera till hundra procent i allt, Àven i mindfulnessövningarna.

Till en början sÄ försökte jag andas perfekt och sitta perfekt nÀr jag övade. Det jag inte förstod till en början var att mindfulness inte alls handlade om att prestera utan det handlade om att bara vara.

Jag tror att det kanske var första gÄngen för mig som jag började att bara vara. Jag var inte van vid detta och det kÀndes konstigt till en början men ju mer jag gjorde det ju skönare upplevde jag att det var för mig. Jag kunde bara sitta dÀr och vara i nuet, med mig sjÀlv.

Effekterna som jag mĂ€rkte av detta var att jag kunde se skillnad pĂ„ prestation och person. Jag kunde se att mitt vĂ€rde som mĂ€nniska inte handlar om mina prestationer. Förut tyckte jag att det var jobbigt att gĂ„ till skolan eller att leva i det vardagliga livet nĂ€r jag gjort ett dĂ„ligt 
 resultat. Men efter att jag övat mindfulness i ett halvĂ„r sĂ„ lĂ€rde jag mig att jag kunde gĂ„ med min rygg lika rak i skolan Ă€ven om jag gjort dĂ„liga resultat för det vĂ€rdesĂ€tter inte mig som mĂ€nniska.

Detta har gett mig ett starkt sjÀlvförtroende i mig att jag vet om mitt vÀrde som mig sjÀlv. Utan mindfulness sÄ hade jag nog inte fÄtt en sÄn stark inblick i prestation och detta har hjÀlp mig vÀldigt mycket för att kunna koppla bort stressmoment som Ängest , nervositet och tidspress.

 – Anonym

 

citat

VĂ€rlden efter mindfulness Ă€r inte riktigt densamma som vĂ€rlden före mindfulness. Den nya vĂ€rlden Ă€r lite ljusare, lite lĂ€ttsammare och lite enklare. Detta upplever jag som vĂ€ldigt trösterikt. Och, det Ă€r nĂ„got som jag sjĂ€lv kan göra för att den ska vara sĂ„. Jag kan pĂ„verka. Lösning och svar finns inom mig – och dĂ€rmed ocksĂ„ indirekt för alla runt mig.

 – Catrin GĂ€rdlund

 

citat

Med denna lite mer flexibla instÀllning kÀnns det lÀttare att möta en stÀndigt förÀnderlig inre och yttre vÀrld. Det hjÀlper mig ocksÄ att pausa min strÀvan att förÀndra och förbÀttra och istÀllet kunna uppleva ögonblicken sÄsom de Àr. Jag har upptÀckt hur skönt det kan vara att lÄta saker fÄ vara som de Àr.

 – Anna, 2023

 

citat

Idag kÀnner jag en ökad inre stabilitet och att mina relationer till familj och vÀnner har förbÀttrats. Jag har en ökad sjÀlvinsikt och tar mer medvetna beslut, vilket leder till att jag lever mitt liv mer i linje med mina vÀrderingar.

 – Anonym

 

citat

Min egen resa under utbildningen har mer Àn övertrÀffat mina förvÀntningar och förhoppningar. Ja, jag har fÄtt fler verktyg i mitt arbete men de viktigaste insikterna Àr bara för mig sjÀlv och min egen utveckling och frÀmst dÄ att snabbare ÄterfÄ balans nÀr det gungar i det vardagliga livet.

 – Per-Åke, ledarskapskonsult

 

citat

NÀr jag nu reflekterar och betraktar mig sjÀlv lite utifrÄn sÄ kÀnner jag glÀdje nÀr jag ser att kursen bidragit till nÄgot nytt och en önskvÀrd förÀndring. Genom övning i mindfulness upplever jag att jag har börjat utveckla en kÀnslomÀssig krock-kudde som lindrar och skyddar mig i livets utmaningar.

 – Helena

Är du nyfiken pĂ„ att gĂ„ en utbildning, kurs eller en retreat hos oss? DĂ„ kan du lĂ€sa mer hĂ€r >>

 

Vill du istÀllet börja trÀna sjÀlv online, med en e-kurs eller ljudfil? DÄ kan du lÀsa mer hÀr >>
Mini Cart 0

Din varukorg Àr tom