Vårt uppmärksamhetsspann har minskat från 150 till 47 (!) sekunder

Psykologen Gloria Mark, professor i informatik vid University of California, Irvine, har genomfört forskning som tyder på att människor i genomsnitt spenderar endast 47 (!) sekunder fokuserade på en skärm innan deras uppmärksamhet vandrar någon annanstans. Detta är en minskning med hela 69% sedan 2004 då vi kunde hålla fokus i 150 sekunder.

Marks forskning, som sträcker sig över flera år, indikerar en nedgång i uppmärksamhetsspannet och hon har mätt detta genom att använda datorloggning för att noggrant spåra hur länge människor är fokuserade på en skärm. Resultaten visar att den genomsnittliga tiden har minskat från 150 sekunder till 47 sekunder de senaste åren.

citat

För att återta vår uppmärksamhet behöver vi utveckla vår egen förmåga att fokusera och vara medvetna om våra beteenden när det gäller uppmärksamhetsskiften.
– Gloria Marks, professor i informatik.

🤯 Forskningen visar även en korrelation mellan frekvensen av uppmärksamhetsskifte och stress. Mark har spårat människors hjärtfrekvens på arbetsplatsen för att övervaka deras stressnivåer.

📱 Mark påpekar att internets design, med dess länkstruktur, är en faktor som möjliggör att vi lättare blir distraherade. Människor är benägna att klicka på länkar och hoppa mellan ämnen på grund av hur hjärnan är strukturerad.

🙋‍♂️ Personlighet spelar också en roll, där de som har svårare att självreglera tenderar att ha kortare uppmärksamhetsspann. Mark nämner också att förändringar i mediemiljön, som kortare filmlängder och reklam, samt begränsningar i sociala medier, kan påverka vår förmåga att fokusera.

Mark betonar även att hennes studier utförs i verkliga miljöer snarare än i laboratorium, och att även psykologiska faktorer, inte bara teknologi, spelar en viktig roll.

Mindfulness hjälper dig att stärka din uppmärksamhet👇🏻

Hej, Ola här 🙋‍♂️

Om du vill utveckla din egen förmåga att fokusera och vara medveten om dina beteenden så rekommenderar jag att du provar träna mindfulness.  Gärna genom en kurs, live med coach eller genom egen träning via ett forskningsbaserat träningsprogram. Det är nämligen den regelbundna träningen som ger effekt – precis som när du går till gymmet. Du behöver ständigt bygga upp dina ”muskler” (nätverk i hjärnan) i uppmärksamhet för att de ska bibehållas och bli starkare.

Börja redan idag med något av nedan förslag:

🎧 Träningsprogrammet Fokus och Energi, med 10 minuters träning per dag. Läs mer här >>

🎧 Träningsprogrammet Här&Nu – Sveriges mest använda program inom vården, med 20 minuters träning per dag. Läs mer här >>

Eller varför inte gå en kurs med coach direkt, online i grupp – för en djupare förståelse. I alla våra kurser ingår även obegränsad tillgång till träningsprogram online, så att du enkelt kan träna mellan träffarna. Här kommer två kurser som jag rekommenderar just nu:

🌻 Andrum, en grundkurs i mindfulness med mindfulnessinstruktören och terapeuten Jessica Hedin. Läs mer här >>

💜 Kurs i självmedkänsla med mig, Ola Schenström. Läs mer här >>

Och du visste väl om att du kan låta ditt friskvårdsbidrag betala?

 

ola schenström

Ta väl hand om dig och kanske vi ses på någon av våra kursstarter här framöver?
Dr. Ola Schenström, läkare, författare och grundare av Mindfulnesscenter.

signatur

Källa:
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/281123

Dela via Facebook och Linkedin nedan👇🏻

Mini Cart 0

Din varukorg är tom