Med- och motk√§nsla ūüí≠

Hej, Staffan Portin h√§r, utbildad mindfulnessinstrukt√∂r med l√•ng erfarenhet av sm√§rta och en av ledarna i ‘Mindfulness Live’ hos Mindfulnesscenter.

Under största delen av mitt liv har hård självkritik och självhat stängt ut mig från mig själv. När jag började öva vänlighet och medkänsla, kärleksfull vänlighet, med mig själv för 15 år sedan, kändes det konstgjort, framtvingat och till och med förbjudet.

Det var naturligt för mig att ge medkänsla till andra, men inte till mig själv. Men övningarna gav mig så småningom tillgång till mitt naturligt medkännande jag och det i sin tur fördjupade också medkänslan med andra.

Vi beh√∂ver sj√§lvmedk√§nsla som en stabil grund i alla v√•ra mindfulness√∂vningar och i v√•r vardag, speciellt i s√•dana situationer d√• vi k√§nner att vi misslyckats eller n√§r vi annars har det sv√•rt. F√∂r en del kommer sj√§lvmedk√§nslan mer naturligt √§n f√∂r andra. Det beror bland annat p√• i vilken utstr√§ckning vi kommit i kontakt med k√§nslan som barn. Men vad du √§n varit med om eller inte varit med om, kan du f√∂rst√§rka och ‚ÄĚl√§ra dig‚ÄĚ medk√§nsla, till exempel genom de √∂vningar vi nu g√∂r i Mindfulness Live.

Du vet säkert hur dåligt det känns inom dig när du får negativa och hårt dömande ord från någon annan. Samma områden i hjärnan som aktiveras när du får hård negativ kritik från andra, aktiveras när du är negativ och dömande mot dig själv. Det är svårt att må bra om vi har en ständigt pågående hårt dömande självkritik inom oss och vi blir också osäkra och rädda för att göra eller ta in något nytt.

Vad du än känner före, under eller efter meditationerna, så omfamna din känsla med vänlighet och förståelse. Ibland är det ditt motstånd mot meditationen och dina reaktioner på meditationen; irritation, fördomar, rädslor, värderingar, som behöver en varm, medkännande närvaro.

Om vi n√§rmar oss v√•ra upplevelser med en sj√§lvmedk√§nnande attityd, kan ibland gamla k√§nslor, attityder och sm√§rtor dyka upp. Det kan vara negativa grundantaganden (‚ÄĚjag √§r v√§rdel√∂s‚ÄĚ), nedtryckta k√§nslor (skam, r√§dsla, sorg) eller kroppsminnen (v√§rk, sm√§rta). N√§r vi f√•r villkorsl√∂s k√§rlek, uppt√§cker vi under vilka omst√§ndigheter vi inte har varit √§lskade. Det √§r tillf√§lliga tillst√•nd som handlar om minnen som upplevs i nutid, inte om p√•g√•ende problem. Vi upplever s√•dant d√§rf√∂r att den trygghet som sj√§lvmedk√§nslan skapar, g√∂r att vi kan sl√§ppa v√•rt f√∂rsvar och √∂ppna upp f√∂r att l√§ka gamla s√•r.

Det kan ibland krävas tid, mod och övning för att skapa den inre trygghet som behövs för att hantera svåra minnen och känslor.

medkansla

ūüďö Min bok lanseras i h√∂st

Jag vill √§ven passa p√• att informera dig om att¬†min¬†f√∂rsta bok ‚ÄėDu √§r inte din sm√§rta ‚Äď ett b√§ttre liv med mindfulness‚Äô kommer att¬†lanseras i augusti/september. H√•ll g√§rna utkik h√§r i kommande¬†nyhetsbrev¬†fr√•n Mindfulnesscenter om du √§r intresserad av¬†att veta mer om den.

Staffan Portin

Varma hälsningar Staffan.

Mini Cart 0

Din varukorg är tom