Lär dig njuta mer av nuet 🤎

Hej, Jessica Hedin här, samtalsterapeut, coach och mindfulnessinstruktör. Här kommer ett litet blogginlägg såhär mitt i sommaren – från mig till dig, hoppas du ska gilla det 👇🏻

Precis just nu, ja just nu när du läser, bjuder jag in dig till att stanna upp lite, och ta ett lite djupare andetag, gör det nu vet ja. Och just nu, när du läser detta, bli samtidigt medveten om ditt hjärta, bara förnim ditt hjärta inne i bröstkorgen samtidigt som du läser, om du vill kan du snabbt bara blunda i några sekunder för att känna det bättre, men det behövs ofta inte.

Känn också hur din kropp andas, lägg bara märke till det, just nu när du läser. Lägg märke till var i kroppen du känner andetaget som bäst, tex magen eller bröstet. Se om du kan vara medveten om andetaget på en av de platserna en liten stund, samtidigt som du läser vidare. Det är nämligen möjligt att vara ”förankrad” i kroppen samtidigt som vi gör något annat, tex läser.

Hur upplevde du det här? Kunde du lägga märke till någon skillnad inom dig? Prova gärna igen, läs om texten från början och se vad du blir medveten om.

För mig är det som natt och dag, en otrolig skillnad, om jag bara läser snabbt med huvudet jämfört med om jag samtidigt förankrar min medvetenhet i kroppen, vid hjärtat eller andningen. Hela jag blir lugnare och mer tillfreds, det känns också som att jag tar in informationen på ett djupare plan.

Det är detta som kallas att vara i nuet, medvetet närvarande i det som pågår för stunden. Du har säkert hört många olika uttryck eller klyschor för detta, tex ”vara i kontakt med kroppen”, ”bebo din kropp”, ”vara hjärtförankrad”, ”vara närvarande i nuet”, och tänkt – det låter bra, men vad betyder det egentligen och hur sjutton gör man?

Det är det här det handlar om. Samtidigt som du läser, lyssnar på någon, pratar eller gör någon hushållssyssla håller du en mjuk kontakt med ditt hjärta eller din andning. Eller varför inte hela insidan på din kropp. Egentligen är det så enkelt, men svårt på så sätt att vi glömmer bort det och därmed bara hamnar ”i huvudet”, alltså i den mentala delen av oss, det för oss bort från kroppen och missar därmed en stor del av upplevelsen av nuet.

På sikt blir vi otillfreds och olyckliga av det. Trots att allt vi vill är att kunna njuta av nuet. Det beror på att njutning är en känsla som måste upplevas i kroppen och för att känna det måste du föra din medvetenhet till kroppen. Det gäller förstås alla känslor. För var någonstans upplever vi saker egentligen, jo i kroppen. Om du tycker det är svårt så vill jag trösta dig med att om du övar på detta kommer du att märka skillnad ganska snabbt.

Den vanligaste frågan jag får när människor är nyfikna på mindfulness är -“Jag har så svårt att njuta av nuet, hur gör man? “-Jag är ständigt på väg mot nästa sak och när jag är där njuter jag inte fullt ut.” Kan du känna igen dig i det är kanske det här brevet särskilt till dig.

Nu är det sommar, och jag vet att många verkligen vill ta vara på sommaren och den lediga tiden, men vet också att många tycker det är svårt. Är vi ständigt i huvudet med stressiga tankar och högt tempo kanske vi längtar extra mycket till sommarledigheten, men när vi väl är där fortsätter hjärnan på samma sätt som vanligt, dvs håller fokus på tankarna och glömmer bort att förankra medvetenheten i kroppen. Tänk dig att det är som två olika delar av dig som behöver smälta samman, två delar som behöver väga jämt, när de gör det blir det en känsla av helhet och du känner en stark närvaro som ger dig en upplevelse av att tiden nästan inte finns. Du är i nuet fullt ut.

Jag hoppas du får njuta av sommaren nu, med en del av din medvetenhet i det yttre och en del fast förankrad inuti dig!

 

Min grundkurs i mindfulness

Om du vill, kan du läsa lite mer om mig och om min grundkurs i mindfulness som drar igång i höst, den 3:e september 2024 – kanske ses vi där, för att tillsammans träna på att vara mer i nuet? Det krävs nämligen en del träning och tålamod 👇🏻

läs mer

 

 

Följ mig gärna på Instagram här >>

Mini Cart 0

Din varukorg är tom