Mindfulness ökar arbetsminnet och hjärnans formbarhet

I Svenska Dagbladet kan du läsa en intressant artikel med rubriken Hjärnforskare vill att skolan tänker om. Torkel Klingberg, professor på Karolinska institutet och forskare på bland annat arbetsminnets funktion och utveckling, är intervjuad. ”Det viktigaste att ta till sig är att hjärnan är formbar” och det gäller att identifiera och hitta barn med till exempel läs och skrivsvårigheter i tid innan de förlorat värdefull skoltid genom brist på uppmärksamhet, både egen och andras. Lugn och ro, kärleksfulla föräldrar ökar stresståligheten liksom fysisk träning och utmaningar för arbetsminnet.

Mindfulnessträning har visat sig också öka hjärnans formbarhet eller plastiska förmåga, arbetsminne och dessutom ökar förmågan att reglera känslor(=ökad känslomässig stabilitet). Mindfulnessträning har också i några studier visat sig vara bra vid ADHD. Idag möter barn och ungdomar fler distraktioner än någon tidigare generation gjort. Mindfulnessträning borde därför bli en integrerad del i all utbildning från förskola till och med universitet. Mer forskning behövs förstås. I en ny bok ”Mindfulness i klassrummet” kan du ta del av olika övningar för barn. Dock ett varningstecken: om du skall arbeta med mindfulness i skolan som pedagog bör du själv gått igenom egen mindfulnessutbildning. Idag finns också möjlighet att gå igenom en Grundkurs i Mindfulness via web och mobiltelefon.

Läs gärna mer om Mindfulnesscenters koncept för skolan här!

Allt gott,
Ola

ola_ny

Ola Schenström, läkare sedan mer än 35 år, mindfulnesslärare utbildad vid Center for mindfulness i USA, författare till boken Mindfulness i vardagen.

 

Lämna en kommentar

Mini Cart 0

Your cart is empty.