Vad är mindfulness, och vem kan ha det mest nytta av det?

Fråga:

Vad är mindfulness, och vem kan ha det mest nytta av det?

Hälsningar

Benyamin

Svar:

Hej,

Mindfulness kan enklast beskrivas som ett förhållningssätt till livet och vara närvarande och medveten i det som sker – här och nu. Det går inte fullt ut att förstå vad mindfulness är och kan ge genom att bara läsa om det. Övning behövs.

Några delar som vi övar på i mindfulness är:

I. Uppmärksamhet

Att kunna rikta den medvetet och behålla den på det vi vill. Det är en mycket viktig förmåga, särskilt i det samhälle vi lever i med ständiga yttre och inre distraktioner. Vår hjärna är skapt så att den formas efter vad vi tränar. Tränar vi, ofta omedvetet och automatiskt, att hoppa från det ena till det andra blir vi bra på det och blir lättdistraherade och ofokuserade. Tränar vi fokus, som vi gör i mindfulnessträning, så blir vi bra på att koncentrera oss, lära nytt, öka vårt lugn och må bättre.

II. Medvetenhet

Vi övar oss att se var i tiden vi har vår medvetenhet. För vår hjärna/vårt sinne är skapt så att vi reser bakåt och framåt i tiden, oftast omedvetet och automatiskt. Enligt forskare sker det i ca 50% av tiden.

Det är både bra och mindre bra att ha uppmärksamheten bakåt i tiden. Det är bra att minnas och lära sig av det som varit och till exempel inte göra om misstag. Det är mindre bra när vi fastnar i tankar om det som varit, ältar och inte kommer vidare och dessutom mår dåligt av det. Sådana tankar har de flesta. Men vi kan med träning släppa sådana tankar.

När vi reser framåt i tiden så är det bra för att t.ex. planera, förbereda sig för olika saker som eventuellt kan hända. Det är mindre bra om vi hela tiden oroar oss för vad som kanske kan hända och stressas av det.

Och om vi är här och nu. Har vi vår uppmärksamhet utåt via våra fem sinnen, framför allt syn och hörsel, men också smak, lukt och beröring? Och är vi fullt närvarande och till exempel lyssnar, eller är vi inne på vad vi själv ska säga – och har slutat lyssna.

I mindfulnessträning övar vi på att rikta uppmärksamheten inåt. Vi lär oss att bli medvetna om våra tankar medan vi tänker. Hjärnan är gjord för att tänka tankar och de flesta är automatiska och omedvetna och kommer i en strid ström. Vi har våra tankar, vi är dem inte. Det finns många sätt att tänka. Mitt sätt just nu är ett sätt.

Vi riktar också uppmärksamheten på vad vi känner och lär oss sätta ord på känslor, lyssna på deras budskap och hantera dem i olika situationer. Vi har våra känslor, vi är dem inte. De kommer och går och förändras.

En tredje, viktig och ofta försummad del är att lyssna på kroppen och dess signaler. Våra tankar, känslor och förnimmelser från kroppen påverkar varandra hela tiden. Kroppen ger ofta ett tidigare och mer direkt svar än tankar och känslor. Kroppen har sin egen visdom. Våra tankar kan föra oss rakt in i väggen, om vi inte ser upp och t.ex. inte lyssnar på signaler som säger att vi behöver återhämtning, inte minst sömn.

III. Medkänsla

I mindfulness tränar vi också medkänsla, inte minst med oss självaMindfulness är ett icke dömande, vänligt och öppet förhållningssätt. Vi tränar oss på att bli mer medvetna om vår bedömningar om oss själva och andra så att vi inte fastnar i dem lika lätt utan kan se verkligheten mer som den är än genom ett filter av inprogrammerade bedömningar.

De här olika delarna medför att vi blir mer närvarande, flexibla, kreativa, balanserade och fattar fler och bättre medvetna val i våra liv.

Mindfulness, visar forskning och stor erfarenhet, är också utmärkt för såväl vår mentala som fysiska hälsa.

Mindfulness passar de flesta. Vi har utbildat fler än 3000 instruktörer. Med regelbunden träning har mindfulness ofta kraftfulla positiva effekter.

Det finns bara ett sätt att ta reda på om mindfulness passar dig- det är att prova på och öva – åtminstone några veckor! Det finns tusentals appar men det som ger verklig förändring är regelbunden träning. Det vet vi med 15 år erfarenhet bakom oss. Samma sak säger forskningen inte minst hjärnforskningen. Var klar över vad din avsikt är med träningen i mindfulness.

Vad är ditt VARFÖR?

Bestäm dig – bara gör en övning om dagen! Det svåra är oftast att ta sig tiden – 10 eller 20 minuter om dagen. Det skall inte vara på något särskilt sätt när du övar – se vad du upptäcker från gång till gång, övning för övning!

Gå igenom en hel onlinekurs innan du gör någon bedömning. Börja till exempel med Mindfulness vid stress – 10 minuter/dag. Eller vårt och Sveriges mest använda program Här&Nu – 20 minuter/dag

 Läs en mer utförligare beskrivning om vad mindfulness är här.

Vänliga hälsningar,
Ola Schenström, läkare, specialist i allmänmedicin
Mindfulnesslärare, författare till Mindfulness i vardagen, 52 vägar till medkänsla (även som ljudbok) och 52 vägar till mindfulness (även som ljudbok) samt Utbrändhet den nya folksjukdomen (tillsammans med Martin Krauklis)

 

 

Mini Cart 0

Your cart is empty.