Nyhet! Mindfulness i svåra situationer

Mindfulness i svåra situationer – ett fortsättningsprogram till Här&Nu

Kanske har du sett vår gästbloggare Igor Ardoris inlägg tidigare? Igor är mest känd som en av “superpedagogerna” i TV-serien Klass 9A men han är också en mycket erfaren meditatör och mindfulnessinstruktör. Igor arbetar bland annat med ledare, poliser, lärare och elitidrottare där han lär ut tekniker för att bibehålla lugn och stabilitet även i pressade situationer.
Igor har sin grund i karaten och det är från de uråldriga teknikerna och kunskaperna han har hämtat inspiration till de övningar du får lära dig i  Mindfulness i svåra situationer. Med svåra situationer menas situationer som du inte vill befinna dig i. Det kan vara allt från ett jobbigt samtal till  situationer där du ska prestera eller kanske upplever ett hot.

I det här programmet utvecklar du fysisk och mental kontroll och på ett praktiskt och konkret sätt lär dig att bemöta våra upplevelser av smärta och  obehag.

Målet med MSS är uppbyggandet av ett avspänt och stabilt sinne i en avspänd och stabil kropp. Detta stärker i sin tur vår förmåga för  att fatta konstruktiva beslut även när vi befinner oss i pressade och smärtfyllda situationer.

 

Du ska få ett litet smakprov på hur träningen går till:

Övning i att notera spänning

Som i all mindfulnessträning är det bra att ha en intention med din träning, som intention för den här övningen föreslår jag: Att upptäcka var i min kropp spänning sätter sig vid svåra/obehagliga situationer

  • När du märker att du befinner dig i en ”svår” situation, lägg märke till vad som händer i din kropp.  Notera var i kroppen det uppstår en spänning
  • När du identifierat var spänningen sitter, se om du, på din inandning kan ”greppa tag” i spänningen, föreställa dig att luften in ”fångar” spänningen”
  • Sedan när du andas ut, föreställ dig att spänningen sitter fast i luften och följer med på din utandning och att den tidigare spända delen i din kropp kan slappna av

Syftet med den här övningen är inte att ändra på känslan utan att bli medveten om att kropp och psyke hör ihop. Du noterar en känsla och din kropps reaktion på den känslan och genom att bli medveten om denna reaktion har du möjlighet att själv styra reaktionen.

Övningen ovan är som sagt ett litet smakprov. För att uppnå effekt krävs regelbunden träning, som med allt.

Passa på att beställa det nu när vi har introduktionspris!
Och när du har tränat ett tag, hör gärna av dig och berätta vad du har fått för erfarenheter av träningen. 

Allt gott,
Ola

ola_ny

Ola Schenström, läkare sedan mer än 35 år, mindfulnesslärare utbildad vid Center for mindfulness i USA, författare till boken Mindfulness i vardagen.

 

Lämna en kommentar

Mini Cart 0

Your cart is empty.