Äta medvetet närvarande

Bara ät. Stäng av TV´n och radion. Möjligen kan du ha lite lugn musik i bakgrunden. Kanske du be dem som du äter med att ta den första tuggan i tystnad?

Här är en sekvens du kan experimentera med:

  1. Stanna upp – sätt dig lugnt
  2. Ta tre andetag – känn hur varje in- och utandning känns i kroppen
  3. Ställ in ditt sinne på att vara nyfiket utforskande
  4. Se på maten på bordet – vad vill du ha och vad behöver du just nu?
  5. Lägg upp maten på din tallrik så medvetet som du kan
  6. Se på maten på din tallrik – väcker det något i din kropp?
  7. Känn doften – sätt näsan diskret över talriken (lyft tallriken under näsan om det är socialt acceptabelt)
  8. Gör en munsbit färdig och för den till munnen – medveten om rörelsen av hand och arm – notera precisionen i rörelsen
  9. Lägg ner besticken och känn den smak och doft som kommer fram innan du börjar tugga
  10. Lägg märke hur det känns att tugga i munsbiten, kanske kan du också höra ljudet?
  11. Tugga långsamt och noggrant – notera hur smaken och doften kanske ändras under tuggandet
  12. Tugga till munsbiten blir till en vätska – smaka igen
  13. Lägg märke till impulsen att svälja innan du sväljer
  14. Svälj
  15. Känn eftereffekterna i munnen och kanske i kroppen av denna tugga
  16. Ta upp besticken igen och gör om proceduren…

Du kommer förmodligen att lägga märke till att det kan vara svårt att följa en enda tugga på det här sättet. Ju fler gånger du tränar desto bättre kommer det sannolikt att gå. Observera vilken din intention är både med måltiden och med varje tugga. Det är avsikten som styr din handling.

Har du inget träningsverktyg hemma? Kolla i vår webbshop och se om något passar.
Ett förslag är Mindfulness För Nybörjare som mp3 version. Du får tillgång till spåren direkt.

Varma hälsningar,
Ola

ola_ny

Ola Schenström, läkare sedan mer än 35 år, mindfulnesslärare utbildad vid Center for mindfulness i USA, författare till boken Mindfulness i vardagen

Lämna en kommentar

Mini Cart 0

Your cart is empty.