Din Att Göra lista

Hej,

Vad har du för förhållningssätt till din ”Att Göra Lista”? Är du bra på att göra en sak i taget? Om du tycker att du är duktig på multitasking. SE UPP!!

Susanne Sahlen-NybergJag coachar många medarbetare och ledare i olika företag och organisationer. Mest handlar det om att minska stress och öka förmågan att fokusera. Jag kan se att de har en sak gemensamt. De lever mycket i framtiden, planerande för det som skall göras eller oroar sig för att hinna göra det som står på listan eller att det inte blir som de har tänkt. På så sätt släpps fokus på det som man skall göra och splittringen kring allt annat gör att du blir distraherad. Faktiskt redan det en form av multitasking – att göra flera saker samtidigt.

Det finns ett ”bästa läge” när det gäller produktivitet och stress.  Vi blir sämre på att utföra det vi skall göra vid hög stress. Kroppen reagerar vid hög stress som om vi var på savannen och behöver fly. Vi blir spända och dränerar oss själva på energi. Risken är hög att vi tappar fokus.

Om vi istället kan försöka att hålla kvar fokus där vi vill ha vår uppmärksamhet så blir vi bättre på att prestera med kvalitet och när vi fokuserar så vilar hjärnan.

Multitasking

Här kommer några enkla vardagsövningar som du kan använda för att få tillbaka uppmärksamheten där du vill ha den. Ett bra sätt är också att gå bort från skrivbordet och ställa dig och titta ut medan du gör övningarna. Skapa korta pauser för återhämtning och bli medveten om ditt eget beteende.

  1. Ta tre djupa andetagnär du märker att du är stressad. Följ andetaget precis som det är. Lägg märke till eventuella effekter.
  2. Andningsankaret. När du känner dig splittrad och tankarna far åt olika håll prova då att under 2-3 minuter eller mer använda dig av ditt andetag (andningsankare i nuet), gärna med slutna ögon. Fokusera på andningen där du känner den bäst. Hela vägen in…hela vägen ut…andetag för andetag.
  3. Fotsulorna. Rikta uppmärksamheten på fotsulorna. Känn hur det känns under fotsulorna och kontakten mot golvet. Trycker eller sticker det? Eller något annat. Lägg märke till hur känslan förändras…

Träning i mindfulness hjälper dig att bli medveten om ditt eget beteende! Efter att ha tränat i några veckor så kan medvetenheten öka och du får en ökad förmåga att göra mer medvetna val. Det är oftast våra tankar som ställer till det för oss och som skapar stress.  Du kan lära dig styra vad som skall få påverka dig. Vi kallar det ibland för tankemakt.  Mer medvetna val kan innebära bättre hälsa och mer glädje. Prova får du se!!

Vänliga hälsningar

/Susanne

Susanne Sahlén Nyberg är organisationskonsult, ledarutvecklare samt Mindfulnessinstruktör Steg1 och Steg2.

Lämna en kommentar

Mini Cart 0

Your cart is empty.