Mindfulnessträning – bra vid ADHD

Den kanske viktigaste faktorn för framgång i skola och yrkesliv är kognitiv kontroll dvs. förmågan att:

  • Vara uppmärksam
  • Hantera impulser
  • Skjuta upp belöning
  • Hantera och reglera känslor
  • Släppa irrelevanta tankar
  • Vara beredd att lära nytt

Vid ADHD är den kognitiva kontrollen nedsatt vilket skapar stora problem för individen och omgivningen. Nu visar forskning att mindfulnessträning kan vara av stort värde vid ADHD. Ju tidigare träningen sätts in desto bättre.

Mindfulnessträning stärker bland annat nätverk i hjärnan som är försvagade hos personer med ADHD visar forskning från Emory University i USA. Läs mer om studien här.

Annan forskning visar att träning med mindfulness baserad kognitiv terapi(MBKT) har en effekt som motsvarar den med centralstimulerande medicin. Läs mer om studien här.

Medicinens effekt avtar med tiden hos barn.

Mindfulness påverkar alltså positivt nätverk i hjärnan som är försvagade vid ADHD.

Mindfulnessträning verkar på så sätt verka på själva grundproblemet!

Mer forskning behövs förstås – inte minst om vilka övningar som passar bäst, längden på dem och hur man får barn och vuxna att träna.

Mitt bästa råd i dag är att börja med korta övningar och framför allt andningsankaret i olika former.

För den vuxne som är intresserad och vill pröva mindfulness föreslår jag vårt e-kurs ”Mindfulness- för fokus och energi” Det innehåller bland annat fyra olika andningsankare på cirka 10 min. Du kan använda programmet i smartphone. Läs mer om e-kursen här!

För barn föreslår jag någon av våra tre barn/ungdomsskivor – ålder 4-7år, 8-12 år och ”ungdomar”. Börja här med någon av andningsövningarna – och kroppskänning. Dessa barn/ungdomsskivor hittar du här!

I dagens ”distraktions- och ADHD samhälle” är det många fler än dem som drabbats av ADHD som skulle ha nytta och glädje av mindfulnessträning för minskad splittring och ökad kognitiv kontroll.

Hör gärna av dig om du har egna erfarenheter av vad mindfulnessträning gett dig eller ditt barn/ungdom till ola@mindfulnesscenter.se

Bästa hälsningar,
Ola

ola_ny

Ola Schenström, läkare sedan mer än 35 år, mindfulnesslärare utbildad vid Center for mindfulness i USA, författare till boken Mindfulness i vardagen.

Lämna en kommentar

Mini Cart 0

Your cart is empty.