Handen på hjärtat, jag var skeptisk.

Hej, Lovisa här 👋🏻

Jag är 30 år, jobbar med CHR – Corporate Health Responsibility och är nyutbildad mindfulnessinstruktör. Jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter och det jag lärde mig på utbildningen och jag ska försöka hålla det kort, jag lovar 😉 Hoppas du vill läsa.

✋🏼 Handen på hjärtat, jag var skeptisk och efter 3 månaders utbildning är jag SÅLD. Hur och varför?

Jag svarar med några av mina erfarenheter:

🤎 Medvetenhet: Om mig själv – mina tankar, känslor, kropp och beteende. Jag är medveten om mig själv på ett helt annat sätt än innan. Jag kan observera mig själv, hur jag reagerar, få distans till mina tankar och jag tror inte på allt jag tänker. Jag är också mer grundad i min kropp och känner kroppens signaler tydligare.

🤯 Stress: Det har blivit tydligt för mig att många gånger skapar jag själv den stress jag upplever helt i onödan genom att fastna i tankar, oroa mig, älta och sträva – ofta på grund av att sinnet reser fram och tillbaka i tiden och ältar det som varit eller oroar sig för det som ska ske.

🛠 Verktyg: Jag har fått verktyg för att omedelbart lugna sinnet och sänka stressnivån, till exempel genom en enkla andningsövningar….

💭 Vardagen: Jag har ökat min närvaro i det ögonblick som pågår genom att oftare vara här och nu – den enda stund vi har. Det är också den stund där utmaningar och problem ofta inte finns eller är få. Jag har upplevt att jag generellt har haft ett större lugn, känt mig mindre reaktiv, varit ärligare mot mig själv, satt gränser och varit tydligare med min omgivning och haft lättare att släppa taget om saker.

🤩 Livskvalitet: Om jag hade skattat min livskvalité innan kursens start och nu, så tror jag att jag hade skattat min livskvalité högre nu än innan jag började kursen.

FORSKNING
👉🏼 Empati/medkänsla, som man tränar i mindfulness, är den viktigaste ledarskapsförmågan, refererad i affärstidningen Forbes. Empati/medkänsla från ledare och mellan medarbetare är ett kraftfullt motgift mot stress och mental ohälsa, och dessa ledarförmågor driver också resultat.

👉🏼 Regelbunden träning i mindfulness är ett kraftfullt verktyg för att minska stress, förbättra sömn, öka livskvalité, minska smärta och även för att minska psykiska besvär som ångest och depression.

SÅ, VAD ÄR MINDFULNESS?
🌟 Mindfulness är förmågor som vi alla kan träna upp – (1) Medvetenhet (2) Uppmärksamhet (3) Medkänsla

🌟 Mindfulness bygger på neuroplasticitet, det vill säga att hjärnan är formbar. Vi behöver bara träna den.

🌟 Tankar – det har vi alla, hela tiden. I mindfulness handlar det om att hantera tankarna och därmed tänka och känna i mer önskvärd riktning. Vi observerar vad som pågår i oss i våra tankar, känslor, kropp och vad som pågår runt omkring oss genom våra sinnen.

🌟 Vi lär oss att medvetet rikta uppmärksamheten där vi vill ha den, och behålla den där.

🌟 Vi lär oss att undvika att spilla energi på det som vi inte kan påverka, låta saker vara som de är och släppa uppfattningen om att det ska vara på något speciellt sätt.

Ja, det var väl allt för mig denna gång och jag rekommenderar dig varmt att gå utbildningen du med.

Stort tack Mindfulnesscenter & Ola Schenström!

Mini Cart 0

Din varukorg är tom