Mindfulnessövningar hjälper barn att hantera stress!

Tempot i barns tillvaro har höjts och barn föds idag in i en vardag som är fylld av stress.

Som ett motmedel bör vi vuxna öka vår medvetenhet och kunskap om barns stress och om rogivande aktiviteter för barn – jag tänker då på föräldrar, pedagoger i förskola och skola, idrottsledare m.fl. För mer information om vårt koncept för mindfulness i skolan, klicka här !

Barnens stress är förstås i hög utsträckning en spegelbild av vuxnas stress. För att minska barnens stress behöver vi därför finna vägar att minska vår egen!

Några tecken på ökad stress hos barn:

  • Beteende: lättirriterad, aggressivitet, svårt sitta still, högljudd eller tyst, konfliktbenägen
  • Sömnproblem
  • Matproblem
  • Koncentrationsproblem
  • Täta infektioner

OBS! Ändrat beteende = varningssignal:

t.ex. retligt, aggressivt eller håglöst beteende, ändrade matvanor, tröstäta – aptitlöshet, sover dåligt, mardrömmar, svårt koncentrera sig, stor trötthet, förlorat livsglädje.

Psykosomatiska symtom kan till exempel vara: Magbesvär, förstoppning, diarré, eksem, återkommande huvudvärk, allergier, astma.

Ett enkelt sätt för barnen att träna mindfulness är att lyssna på en CD med övningar, läs gärna mer om våra två skivor för barn. Äldre ungdomar (15-25år) kan också ha stor nytta av mindfulness, läs därför gärna mer om e-kursen Mindfulness och Medkänsla för stressade ungdomar.

Varma hälsningar, Ola

ola_ny

Ola Schenström, läkare sedan mer än 35 år, mindfulnesslärare utbildad vid Center for mindfulness i USA, författare till boken Mindfulness i vardagen.

Lämna en kommentar

Mini Cart 0

Your cart is empty.