Kan man få ångest och stress av Citalopram?

Fråga:

Hej Ola,
Jag undrar om man kan få ångest och stress av Citalopram? Varje gång jag börjat äta (3 ggr) känns det som jag tappar kontakten med mig själv och att det inte känns som ”jag”. Tidigare ggr har jag trott att det är ”min” stress och ångest. Jag lider av utmattningssyndrom/depression. När jag andas medvetet så får jag mer ont i huvudet. Det är som Citalopram och mindfulness inte är förenliga med varandra (antagonister).

Hälsningar
//Peter

Svar:
Hej Peter,
Det är relativt vanligt med ökad ångest av Citalopram i början av medicinering men sedan försvinner den vanligtvis vid fortsatt medicinering, Du skall inte göra något åt andningen, bara känna hur den känns när du andas som vanligt och det brukar inte ge huvudvärk.

När det gäller Citalopram och biverkningar bör du tala med den läkare som behandlar dig.

Vänliga hälsningar

Ola Schenström, läkare, specialist i allmänmedicin, Mindfulnesslärare, författare till Mindfulness i vardagen, 52 vägar till medkänsla (även som ljudbok) och 52 vägar till mindfulness (även som ljudbok) samt Utbrändhet den nya folksjukdomen (tillsammans med Martin Krauklis).

Mini Cart 0

Din varukorg är tom