Sveriges ledande utbildare i mindfulness

Ge dig själv och dina klienter fler verktyg att hantera stress, psykisk ohälsa, utmattning, smärta, sömnproblem och många fler vanliga tillstånd, genom att bli diplomerad mindfulnessinstruktör. Du väljer själv om du vill gå online eller på plats i Stockholm, Göteborg eller Malmö.

Vi har utbildat fler än 3 400 st instruktörer sedan 2007, varav ca 500 terapeuter, psykologer, coacher och kuratorer som vill lära sig mer om hur mindfulness (medveten närvaro) kan komplettera deras nuvarande kompetenser och behandlingsmetoder.

Många terapeuter skulle må bra av att använda sig av mindfulnessträning, både för ökad närvaro i samtalet och för att ta hand om sig själva för att vara hållbara på lång sikt. Den här utbildningen gav mig en djupare förståelse om varför mindfulness är viktigt och att praktisera det på riktigt.

– Susann Sjöbom Steiger, samtalsterapeut (KBT och Schema), Coach och diplomerad mindfulnessinstruktör, 2023

Lovisa carlman bydén

Utbildningen är både praktisk och teoretisk och du får med dig den kunskap och de färdigheter som behövs under våra totalt sex utbildningsdagar (1+2+2+1 fördelade över ca 4 månader) för att du ska känna dig trygg och lugn i din roll som mindfulnessinstruktör. Utbildningen bygger på Här&Nu-programmet – Sveriges mest använda träningsprogram i mindfulness enligt en studie från Karolinska Institutet. Det används bland annat i sjukvården vid behandling av stress, nedstämdhet, oro, ångest, utmattning, smärta och sömnproblem.

Pris: 14 900kr (inkl. moms) inklusive obegränsad tillgång till Här&Nu-programmet (du kan enkelt delbetala i kassan). Du behöver själv köpa kurslitteraturen ‘Mindfulness i vardagen’ (100-250 kr).
Antal utbildningsdagar: 6 st
Plats: Online via Zoom, På Hälsans Hus i Stockholm, Fungera i Göteborg eller Strandvägen 78 i Lomma (Malmö)
Kursledare: Ola Schenström, Ola Lundström eller Beatrice Blidner. Läs mer om våra lärare här >>
Förkunskaper: Inga tidigare kunskaper krävs, bara ett öppet och nyfiket sinne.


95% (!) av våra deltagare skulle absolut rekommendera denna utbildning till andra. Se fler omdömen här >>

Ola berättar här kort om varför du som terapeut, psykolog, coach och/eller kurator bör utbilda dig (1 minut) 👇🏻

Läs mer om innehållet och om viktiga praktiska detaljer här 👇🏻

 

💙 Visste du att?

Du kan börja med introduktionsdagen i mindfulness (1 950 kr). Det är nämligen den första dagen av instruktörsutbildningen och du kan då tillgodoräkna dig den, både kunskaps- och kostnadsmässigt, när/om du sedan vill boka hela instruktörsutbildningen.

Användningsområden

Mindfulness är ett värdefullt komplement till både samtalsterapi och coachning. I mindfulness lär du dig att bland annat möta verkligheten som den är och se de val man har i olika situationer. Ett flertal forskningsstudier har visat att träning i mindfulness kan:

Lindra psykisk ohälsa
Mindfulness är ett utmärkt förhållningssätt vid lätt till måttlig psykisk ohälsa (ångest /oro/ nedstämdhet). Kan med fördel tränas i grupp. Värdefullt komplement till KBT enligt stor RCT (randomiserad kontrollerad studie) på svenska vårdcentraler. Läs mer här >> 

Hantera stress
Med utbildning och träning i mindfulness lär man sig att allt tidigare bli medveten om signaler på stress och hur man kan minska dem. Att skilja ut vad som sker i stunden från tankar om framtiden. Man ser fler val. En direkt påverkan på känslohjärnan/amygdala. Läs mer här >>

 

Behandla & rehabilitera vid utmattning
Används med fördel vid utmattning såväl för att behandla, rehabilitera och undvika återfall. Vi har många kursdeltagare som drabbats av utmattning och som har god hjälp av mindfulness och vårt Här&Nu-program. Läs mer här >>

Minska smärta
Mindfulness kan hjälpa den som lever med smärta och långvarig sjukdom. Träning i medveten närvaro ger verktyg att bättre hantera smärtan och andra symtom samtidigt som livskvaliteten ökar visar forskning. Läs mer här >>

 

Öka sömnkvalité
Såväl enstaka övningar som regelbunden träning i mindfulness hjälper såväl, vid insomningssvårigheter som uppvaknanden som för kort och ytlig sömn. Läs mer här >>

 

 

 

Sveriges mest använda träningsprogram

Vårt Här&Nu-program, som är basen i utbildningen, är det i särklass mest använda inom mindfulness i svensk primärvård enligt en studie från Karolinska institutet. Programmet används bland annat inom vården för behandling av depression, oro och ångest, vid utmattningssyndrom, behandling av stress, smärta och sömnproblem. Programmet leds av Dr Ola Schenström, läkare, författare, en av Sveriges ledande experter på mindfulness och grundaren av Mindfulnesscenter.

 

Citat från utbildade instruktörer


Metoden passar bra för många med stressrelaterade tillstånd, i synnerhet patienter med ångesttillstånd som nästan alltid har fel andningsteknik. Jag använder andningsankaret, en betydligt bättre metod än många andra tekniker som lärs ut på vårdcentralerna.
– Anonym psykolog

 


Jag har länge varit upptagen med att konceptuellt förstå mindfulness, på bekostnad av praktiserandet. Nu känner jag tydligt hur all kunskap måste grundas i egna direkta erfarenheter av mindfulness.
– Anonym psykolog

 

🎥 Se när Gabriella Svanberg, legitimerad psykolog, berättar om instruktörsutbildningen nedan (30 sek) 

 

🎥  Se när Susann Sjöbom Steiger, samtalsterapeut (KBT och Schema) samt coach berättar om instruktörsutbildningen. 

 

Susanne Sköld


I mitt arbete som kurator märker jag ofta att de jag samtalar med har bristande koppling mellan sinne och kropp, sina behov eller vilka de är. Det är ofta förklaringen till dåligt mående. Genom samtal försöker jag nu guida personen att bland annat komma i kontakt med denna  förkroppsligande medvetenhet.

– Susanne Sköld, Leg. hälso- och sjukvårdskurator, oktober 2023

 


Inslaget av medkänsla och icke-dömande medför att kraven på att alltid lyckas och vara så effektiv som möjligt minskar och acceptansen ökar i att kunna säga att det är okej som det är just nu.
– Anonym kurator

 

Citat från klienter/kunder/deltagare

Eftersom jag i perioder i livet levt med psykisk ohälsa och depressioner så vill jag säga att mindfulness är det som hjälper mig allra mest. Dels för att höja livskvalitén och även för att se till att jag inte återfaller. Övningar som t.ex. andrum hjälper mig att göra en.snabb check av var jag befinner mig i mitt mående så att jag kan fylla de behov jag har för stunden.
– Anonym, 2024

 


Ytterligare effekt av träningen är att jag har slutat ”plåga” mig själv, mina dömande tankar om mig själv har i princip försvunnit. Och detta utan att jag gjort något aktivt för att det ska hända. Det har kommit automatiskt av träningen. Det är något utav det häftigaste med mindfulness tycker jag, att alla effekter kommer utan att man behöver göra en aktiv handling för att det ska hända. Det enda man behöver göra är att meditera. Om jag skulle ge någon ett råd så skulle det bara vara att träna varje dag, få in det som en rutin. För sedan kommer många goda effekter på köpet.
– Anonym

 

Jag har lidit av generaliserat ångestsyndrom i 40 år och gått i kognitiv terapi, tränat avslappningsövningar, varit engagerad i behandling via nätet m.m. Jag har dock aldrig tyckt att något har fungerat utan ångesten, oron och depressionerna har alltid funnits där. Detta är första sommaren som jag har kunnat njuta och haft kontroll på min ångest. Mindfulness passar mig perfekt, alla negativa tankar som har varit omöjliga att sluta tänka på har jag kunnat bryta med hjälp av koncentrationsträning med mindfulness. Att lära sig att leva i nuet istället för att hålla på och älta det gamla eller känna oro för framtiden har hjälpt mig väldigt mycket.
– Anonym 

Här kan du läsa mer citat från människor som tränar mindfulness (medveten närvaro). Läs citat här >>

 

Övriga lästips!
1) Svensk forskning visar att mindfulness i grupp (10/grupp) är lika effektivt som individuell KBT vid psykisk ohälsa – lätt till måttlig depression, ångest samt vid stress. Läs mer här >>
2) Första studien som visar att mindfulness minskar oxidativ stress. Läs mer här >>
3) Vilka förmågor påverkar vår mentala hälsa mest och varför fungerar terapi? 🤎 Läs mer här >>
4) Läs mer om Susannes erfarenheter från instruktörsutbildingen. Läs blogginlägget här >>

 

Vill du veta mer eller har frågor innan du anmäler dig, tveka inte på att kontakta mig direkt via ola@mindfulnesscenter.se.

Mini Cart 0

Din varukorg är tom