Vad är det för skillnad på mindfulness och meditation?

Mindfulness är att vara närvarande med det som är i nuet – hur vi förhåller oss till vad som pågår – ser att vi har ett val i allt fler situationer och handlar mer konstruktivt och inte automatiserat. Vi blir flexiblare, mår och fungerar ofta bättre för att nämna några vanliga effekter.

Meditationsträning är ett effektivt sätt att träna upp förmågan att vara närvarande i sitt liv – en slags koncentrerad träning som du sedan kan använda i livet. Meditation inriktad på mindfulness är alltså ett sätt att öva sig att bli mer medvetet närvarande som vi kallar förmågan på svenska.

Kom ihåg dock att det finns 10 000-tals andra meditationer med andra syften.

 

Meditation inriktad på mindfulness är alltså ett sätt att öva sig att bli mer medvetet närvarande.

Ett annat sätt att öva mindfulness är genom övningar i vardagen. Du kan träna på nästan allt genom att till exempel göra saker långsammare och mer medvetet som att äta med alla sinnen och verkligen ta in de olika sinnena: smak, doft, syn… Eller när du duschar eller borstar tänderna, eller när du lyssnar på någon eller något – hur närvarande är du då?

Bäst är att gå igenom ett onlineprogram själv och gärna med stöd av en instruktör och grupp.

Prova får du se, det finns ingen annan väg att förstå vad mindfulness är och kan ge.

BÖRJA TRÄNA HÄR >>

Med vänlig hälsning, Ola Schenström, författare, läkare och grundare av Mindfulnesscenter.

 

Mini Cart 0

Din vagn är tom.