För bättre mental hälsa: kombinera mindfulness med fysisk träning 🧠 + 🏋️‍♀️

FORSKNING: Kombinationen av motion och mindfulness kan förbättra din mentala hälsa och ditt välbefinnande enligt ny forskning publicerad i Journal of Mental Health and Physical Activity, februari 12, 2024. 

Man visar att denna kombination kan lindra depression, ångest och andra mentala utmaningar och forskningen som är baserad på 35 (!) studier tyder på att kombinera mindfulness med fysisk aktivitet kan vara effektivare än att bara använda en av metoderna var för sig.

Forskarna betonar att både motion och mindfulness är fördelaktiga för både fysisk och mental hälsa, särskilt för personer över 50 år för att bevara kognitiva funktioner och välbefinnande. Kombinationen kan hjälpa till att hantera stress, ångest och åldersrelaterade utmaningar.

 

citat
Att lägga till mindfulness till din motionsträning kan hjälpa till att öka motivationen för träningen och göra aktiviteterna mer meningsfulla. Dessutom kan mindfulness minska självkritik och öka acceptans, vilket kan leda till hållbara hälsosamma vanor.

För att komma igång rekommenderar forskarna korta träningspass och mindfulness-sessioner, och att gradvis öka längden och frekvensen med tiden.

Denna artikel betonar även vikten av att hitta aktiviteter som passar ens individuella behov och livsstil samt att konsultera en läkare innan man påbörjar något nytt träningsprogram.

Slutsats: Att kombinera mindfulness med motion kan vara en effektiv strategi för att förbättra både fysisk och mental hälsa, särskilt för äldre vuxna.

 

Lisa B. Samalonis som skrivit artikeln är författare och redaktör baserad i New Jersey. Hon skriver om hälsa, föräldraskap, böcker och privatekonomi.

 

 

Läs en sammanfattning av artikeln här: https://www.nextavenue.org/improved-mental-health-meditation-exercise/ eller hela forskningsartiklen här: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S175529662300073X

 

Min kommentar: Börja gärna med övningar på ca 1-3 minuter – kanske via Power Break (helt gratis) och då blir du även inbjuden till mina live-meditationer som jag håller i en gång i månaden – för gemenskap och fördjupning. När du sedan känner dig redo så kan du gå över till lite längre övningar på 10 minuter. Du hittar till exempel detta i vårt träningsprogram ‘Mindfulness vid stress‘ (690 kr för obegränsad tillgång). Utöver övningarna får du även, i alla våra träningsprogram, förslag på vardagsövningar, mindfulness- och stresstest, dokument för fördjupning m.m.

 

ola schenström

Ta väl hand om dig så kanske vi ses på någon live-meditation här framöver. Min nästa håller jag redan nu på måndag den 4:e mars kl. 16-17.
Dr. Ola Schenström, läkare, författare och grundare av Mindfulnesscenter.

signatur

Dela via Facebook och Linkedin nedan👇🏻

Mini Cart 0

Din varukorg är tom