Hur gör man mindfulness?

Mindfulness är ett sätt att vara mer än att göra. Det är ett sätt att möta verkligheten som den är – oavsett hur den ser ut. Läs mer här om du vill fördjupa dig ytterligare.
För att bli bättre på mindfulness – bli mer fokuserad, medveten om vad som pågår i oss och runt oss här och nu behöver vi öva – som med allt annat som vi vill bli bättre på. När vi övar blir vi successivt bättre på att minska stress, må bättre, fatta klokare val och hantera livets upp- och nedgångar och mycket mer.
Här är några sätt att öva:
  • Meditationsövningar på 10 – 20 minuter helst varje dag. Bäst är att följa ett strukturerat program som Här&Nu – Sveriges mest använda. Läs mer här >>
  • Träffar med en instruktör – enskilt eller i grupp – under tiden man går igenom ett online program. Då får du stöd av såväl instruktör som grupp. Hitta en instruktör nära dig här >>
  • Övningar i vardagen: du kan i princip träna på allt: vara mer närvarande i det du gör, göra saker lite långsammare mm. Du hittar många förslag i böckerna Mindfulness i vardagen eller 52 vägar till mindfulness
  • Lära dig mer om mindfulness genom att läsa, lyssna på podcast (ett förslag här) eller se filmer.
Viktigast är den egna meditationsträningen – och regelbundenheten i den. Vi blir vad vi tränar på. Så är vår hjärna skapt.
Med vänlig hälsning, Ola Schenström, författare, läkare och grundare av Mindfulnesscenter.
Mini Cart 0

Din vagn är tom.