Sov bättre med mindfulness

Vi är mer aktiva idag än någonsin tidigare och behöver därför sannolikt mer sömn och återhämtning än förr. Men tendensen är den rakt motsatta. Och för första gången i historien sover unga lika dåligt som äldre. Sömnproblemen för 16-25 åringar har fyrdubblats under en tioårsperiod. Huvudorsaken är användningen av IT på sena kvällar och nätter. För mer information se dagens artikel i Expressen.

Det som stör sömnen mest är våra tankar. Mest framtidstankar men också tankar på det som varit som vi kan ligga och älta till ingen nytta.

Vetenskapliga undersökningar visar att mindfulnessträning förbättrar både sömnkvalitet och sömnlängd hos personer med sömnproblem.

Två övningar är särskilt värda att pröva:

  1. Kroppsscanning som är den mest avslappande övning jag mött under mina mer än 35år som läkare.
  2. Andningsankaret som är ett sätt att komma bort från tankarna och rikta uppmärksamheten på hur andningen känns vid näsan eller i bröstkorgen eller i buken.

Det allra bästa är att du går igenom ett träningsprogram i mindfulness. Då minskar du din stress och får verktyg som du kan använda i framtiden om besvären uppstår igen.

Pröva får du se! I vår webshop hittar du vårt breda utbud av forskningsbaserade träningsprogram i mindfulness.

Skulle du hellre vilja ha stöd av en coach under din mindfulnessträning? Inga problem, vi erbjuder även mindfulness kurser med coach.

Hjärtliga hälsningar,
Ola

ola_ny

Ola Schenström, läkare sedan mer än 35 år, mindfulnesslärare utbildad vid Center for mindfulness i USA, författare till boken Mindfulness i vardagen.

 

 

 

Lämna en kommentar

Mini Cart 0

Your cart is empty.