Mindfulness som smärtlindring

Dagens Medicin skriver att meditation fungerar som smärtlindring.

Det som är lite mer spännande än förväntat i den här studien var att effekterna var så pass starka, och inte bara marginella som jag hade förväntat mig, säger Martin Ingvar, professor vid Karolinska institutet, till Sveriges Radio.

Det här är ännu en, i en rad av studier,  som visar på de positiva  effekterna av mindfulnessträning – vid smärta. Den som mediterar lär sig bland annat att skilja på den smärta som sker i nuet(primär smärta) och den smärta och det lidande som våra tankar om framtiden lägger till(sekundär smärta).  Det tycks också som att även kortare träning med bland annat andningsövningar har en smärtreducerande effekt.

Vårt forskningsbaserade Här&Nu program används av många för att minska upplevelsen av smärta. Vi har också utvecklat ett speciellt träningsprogram för att leva med smärta, Mindfulness vid långvarig smärta och sjukdom, som du kan göra via telefon, läsplatta eller dator. Forskning från Umeå Universitet visar på att också vårt speciella smärtprogram minskar smärta, ökar acceptans och livskvalitet.

Allt gott,
Ola

ola_ny

Ola Schenström, läkare sedan mer än 35 år, mindfulnesslärare utbildad vid Center for mindfulness i USA, författare till boken Mindfulness i vardagen, 52 vägar till Mindfulness och 52 vägar till medkäsnla.

 

Lämna en kommentar

Mini Cart 0

Your cart is empty.