Mindful yoga bra vid fibromyalgi

I en ny studie av Curtis, Osadchuk och Katz (2011) som publicerats i Journal of Pain Research visar att yoga under 8 veckor minskar kronisk smärta. Det här är också den första studie som visar att yoga ökar halten av kortisol hos denna patientgrupp som oftast har för låga halter av detta hormon. Tidigare forskning visar att patienter med fibromyalgi har lägre nivåer av kortisol än normalbefolkningen. Flera forskare tror att de låga kortilsolnivåerna bidrar till smärtan, tröttheten och stresskänsligheten som drabbar personer med fibromyalgi. Dosen träning var cirka 75 minuter 2 ggr/vecka.

Ett flertal tidigare studier har visat på en mängd positiva effekter av mindfulnessträning – där yoga ingår som en del.

Fibromyalgi kännetecknas av generell muskelvärk och så kallade triggerpunkter(”ömma punkter”). Många känner också oro, är nedstämda, har sömn- och magtarmbesvär.

Fibromyalgi är en folksjukdom. Cirka 3% av kvinnor i 40 års åldern beräknas ha fibromyalgi. Tillståndet ökar med åldern så att cirka 7% av alla kvinnor i 70-års åldern har tillståndet.

Yogan bidrar bland annat till avslappning vilket minskar aktiviteten i det sympatiska nervsystemet. Hjärtfrekvensen går ner och andningsvolymen ökar vilket forskarna tror påverkar HPA-axeln(hypothalamus/hypofys/binjure) och kortisol positivt.

För deltagarna i yogagruppen minskade smärtan liksom andra symptom. Man accepterade sitt tillstånd i högre grad, kände sig mindre hjälplös och hade mindre katastroftankar om framtida symptom.

Graden av mindfulness ökade och patienterna blev bättre på att avskilja sig från den psykologiska erfarenheten av smärtan.

“Vi är inte våra kroppar, vår erfarenhet eller vår smärta”, säger huvudförfattaren Kathryn Curtis vid Yorkuniversitet. Och tillägger ”våra fynd talar starkt för att dessa psykologiska förändringar påverkar upplevelsen av smärta”.

Med vår egen dubbel CD ”Mindful yoga”, följer en övningsbok med alla rörelser för varje cd-spår illustrerade i färg. Syftet med övningsboken är att göra det enkelt för dig som är nybörjare att komma igång.

Rörelserna och ställningarna är enkla och lätta att utföra. De är ursprungligen valda att passa kroniskt sjuka med besvär bland annat från muskler och leder.

Du kan använda Mindful yoga för att:

  • Minska din stress
  • Slappna av
  • Få ny energi
  • Lära dig lyssna till din kropps signaler
  • Lära dig förhålla dig till obehag

Vill du veta mer om forskning och yogas positiva effekter kan du läsa denna artikel på National Institute of Health´s hemsida.

Varma hälsningar,
Ola

ola_ny

Ola Schenström, läkare sedan mer än 35 år, mindfulnesslärare utbildad vid Center for mindfulness i USA, författare till boken Mindfulness i vardagen.

Lämna en kommentar

Mini Cart 0

Your cart is empty.