Forskningen om mindfulnessbaserade metoder är mycket intensiv. Cirka 5000 artiklar har hittills publicerats i vetenskapliga tidskrifter varav hälften under de senaste tre åren.

Vi rekommenderar den intresserade att gå in på GOAMRA som varje månad publicerar den senaste månadens abstracts (korta sammanfattningar). Cirka två vetenskapliga artiklar publiceras per dag.

Nedan kan du se några av de vetenskapliga studier som vi på Mindfulnesscenter bidragit till och vilka e-kurser/träningsprogram som använts.

Som ingen annan svensk utbildare har vi svensk forskning som stöd för vad vi erbjuder.

På Mindfulnesscenter sätter vi stort värde i att våra e-kurser och andra träningsprogram håller hög kvalitet och utvärderas i forskning.

 

Följande av Mindfulnesscenters träningsprogram har hittills utvärderats i svensk forskning:

  • Psykisk ohälsa – stress, lätt till måttlig depression och ångest
  • Stöd till närstående till långvarigt psykiskt och/eller kroppsligt sjuka
  • Stress
  • Långvarig smärta och sjukdom
  • Bröstcancer
  • Hjärtsvikt
  • Stöd till föräldrar till svårt sjuka barn
  • Missbruk
  • Medkänsla med sig själv och andra
  • Management – ledarskap
  • Kriminalvården

 

MINDFULNESS I GRUPP - EKONOMISKT FÖRDELAKTIGT

Mindfulness i grupp är en ekonomiskt fördelaktig behandlingsform på vårdcentral jämfört med individuell behandling vid stress och lätt till måttlig psykisk ohälsa. Det visar en vetenskaplig studie från Institutionen för hälsoekonomi och Centrum för primärvårdsforskning vid Lunds universitet. Forskningen är publicerad i British Journal of Psychiatry i november 2018.

(2018) ECONOMIC EVALUATION OF MINDFULNESS GROUP THERAPY FOR PATIENTS WITH DEPRESSION, ANXIETY, STRESS AND ADJUSTMENT DISORDERS COMPARED WITH TREATMENT AS USUAL

 

 

Följande träningsprogram/e-kurser har utvärderats och är publicerade i internationella vetenskapliga tidskrifter:

 

  • E-kursen Här&Nu

MINDRE NEGATIVT OCH MER BALANSERAT TIDSPERSPETIV

Vårt sinne är i hög utsträckning inställt på och lägger lätt märke till det som är negativt. Ny forskning visar att träning i mindfulness och medkänsla förändrar den inställningen:

Mindfulness- och träning i medkänsla bidrar till minskat fokus på negativa aspekter i livet. Dels minskar den negativa synen på det som varit och dels på det som eventuellt kan hända visar forskning från Umeå universitet. Forskningen bygger på två av våra e-kurser: Här&Nu (Sveriges mest använda i mindfulnessträning) och Mindfulness och medkänsla med sig själv och andra. Forskarna kallar resultatet för ”ett mer balanserat tidsperspektiv”.

(2019) MINDFULNESS PROMOTES A MORE BALANCED TIME PERSPECTIVE

 

 

PSYKISK OHÄLSA 

Mindfulness i grupp(10/grupp) lika effektivt som individuell KBT vid psykisk ohälsa – lätt till måttlig depression, ångest samt vid stress. (Centrum för primärvårdsforskning, Lunds universitet) 
Mindfulnessinstruktör: Läkare Ola Schenström, Mindfulnesscenter 

British Journal of Psychiatry
(2018) MINDFULNESS GROUPTHERAPY IN PRIMARY CARE PATIENTS WITH DEPRESSION AND ANXIETY AND STRESS AND ADJUSTMENT DISORDERS RANDOMISED CONTROLLED

(2014) MINDFULNESSBEHANDLING I GRUPP LIKA EFFEKTIV SOM KBT VID DEPRESSION OCH ÅNGEST

(2014) MINDFULNESS TREATMENT AS EFFECTIVE AS CBT FOR DEPRESSION AND ANXIETY

European psychiatry
(2017)MINDFULNESS LIKA EFFEKTIV SOM KBT VID ETT BRETT SPEKTRUM AV PSYKIATRISKA SYMTOM

(2017) MINDFULNESS JUST AS EFFECTIVE AS CBT FOR A BROAD RANGE OF PSYCHIATRIC SYMTOMS

(2017) MINDFULNESS JUST AS EFFECTIVE AS CBT FOR A BROAD RANGE OF PSYCHIATRIC SYMTOMS – A RANDOMISED CONTROLLES TRIAL IN PRIMARY HEALTH CARE

Psychiatry research – Mekanismer bakom, epidermal growth factor
(2017) ROLE OF IL-8, CRP AND EOIDERMAL GROWTH FATOR IN DEPRESSION AND ANXIETY PATIENT TREATED WITH MINDFULNESS-BASED THERAPY OR COGNITIVE BEHAVIORAL THERAPY IN PRIMARY HEALTH CARE

 

 

BESTÅENDE RESULTAT VID ETT ÅRS UPPFÖLJNING

Den ettåriga uppföljningen av behandlingen av psykisk ohälsa visar på bestående resultat vid såväl gruppbehandlingen med mindfulness som med individuell behandling med i huvudsak KBT. Studien är gjord vid Centrum för primärvårdsforskning vid Lunds universitet.

Early intervenitions in psychiatry
(2018) LONG-TERM IMPROVEMENTS AFTER MINDFULNESS-BASED GROUP THERAPY OF DEPRESSION, ANXIETY AND STRESS AND ADJUSTMENT DISORDERS

 

 

BRÖSTCANCER 

Mindre deprimerade, mår psykiskt bättre, bättre copingförmåga, högre känsla av sammanhang, högre grad av att känna mening i livet, bättre immunfösvar. (Sahlgrenska Akademin och Skövde högskola). 
Mindfulnessinstruktör: Verksamhetschef, FoU Skaraborgs Sjukhus Elisabeth Kenne-Sarenmalm, Skövde 

(2017) MINDFULNESS AND ITS EFFICACY FOR PSYCOLOGICALL AND BIOLOGICAL RESPONSES IN WOMEN WITH BREAST CANCER

(2017) KVINNOR  MED BRÖSTCANCER BLIR MINDRE DEPRIMERADE OCH FÅR BÄTTRE IMMUNFÖRSVAR AV MINDFULNES

(2017) MINDFULNESS MINSKAR DEPRESSION OCH FÖRBÄTTRAR IMMUNFÖRSVARET HOS KVINNOR MED BRÖSTCANCER

 

 

HJÄRTSVIKT 

Hjärtsvikt är ett kroniskt tillstånd som ofta kännetecknas av trötthet och dålig livskvalitet. I den här studien visar Jonna Norman m.fl. att symtomen trötthet, yrsel och andfåddhet minskar med mindfulnessträning i grupp. Obs! medelåldern i studien var 76år. 
Mindfulnessinstruktör: Jonna Norman, Göteborg 

(2017) EFFECTS OF A MINDFULNESS-BASED INTERVENTION ON SYMPTOMS AND SIGNS IN CHRONIC HEART FAILURE

 

 

STÖD TILL FÖRÄLDRAR TILL SVÅRT SJUKA BARN 

I sitt avhandlingsarbete vid Karlstads universitet har Malin Anclair undersökt effekten av mindfulness och KBT i grupp för föräldrar till svårt sjuka barn(hjärntumör). Resultaten visar att såväl mindfulness som  KBT minskar stress och burnout,förbättrar livskvaliteten, den mentala hälsa och relationerna mellan föräldrar och barn samt mellan föräldrarna. 

(2017) COGNITIVE BEHAVIOURAL THERAPY AND MINDFULNESS FOR STRESS BURNOUT: PARENTS OF CHILDREN WITH CHRONICAL CONDITIONS

(2017) COMPARING TREATMENT FOR PARENTS OF CHILDREN WITH CHRONIC CONDITIONS

 

 

MISSBRUK 

Den här studien är genomförd på ett LVM (lagen om vård av missbrukare). De intagna är grava missbrukare. Det är en liten studie som talar för att mindfulnessträning(med Här&Nu programmet) ökar psykologisk flexibilitet och förbättrade exekutiva funtioner som känslomässig kontroll m.fl. 
Mindfulnessnstruktör: Psykolog Gabriella Svanberg, Stockholm 

(2017) ACCEPTANCE AND COMMITMENT THERAPY FOR CLIENTS INSTITUTIONALIZED FOR SEVERE SUBSTANCE-USE DISORDER

 

 

  • E-kursen Mindfulness och medkänsla med sig själv och andra

MINDRE NEGATIVT OCH MER BALANSERAT TIDSPERSPETIV

Vårt sinne är i hög utsträckning inställt på och lägger lätt märke till det som är negativt. Ny forskning visar att träning i mindfulness och medkänsla förändrar den inställningen:
Mindfulness- och träning i medkänsla bidrar till minskat fokus på negativa aspekter i livet. Dels minskar den negativa synen på det som varit och dels på det som eventuellt kan hända visar forskning från Umeå universitet. Forskningen bygger på två av våra e-kurser: Här&Nu (Sveriges mest använda i mindfulnessträning) och Mindfulness och medkänsla med sig själv och andra. Forskarna kallar resultatet för ”ett mer balanserat tidsperspektiv”.

(2019) MINDFULNESS PROMOTES A MORE BALANCED TIME PERSPECTIVE

 

 

ÖKAD MEDKÄNSLA MED SIG SJÄLV – MINSKAD STRESS OCH UTMATTNING

Träning i sex steg. 15 minuters träning per dag. Ingen instruktör. Examensarbete av Linnea Germundsjö & Terese Eriksson Umeå universitet. I november 2018 publicerad som vetenskaplig artikel i Frontiers in Psychology tillsammans med Michael Rönnlund och Elisabeth Åström, psykologiska institutionen Umeå universitet.
Resultaten visaar att träningsgruppen ökade förmågan till mindfulness och självmedkänsla och minskade upplevd stress och utmattningssymptom medan förändringen i kontrollgruppen var liten. Resultaten ger fortsatt stöd för att internetbaserad träning är en effektiv metod. Studien bidrar med resultat som visar att träning som kombinerar mindfulness och medkänsla ger positiva effekter på stress och utmattningssymptom. Allra mest ökade graden av självmedkänsla.
Mindfulnessinstruktörs som skapat e-kursen: Ola Schenström

(2018) MINDFULNESS SELF-COMPASSION TRAINING REDUCES STRESS AND BURNOUT SYMPTOMS AMONG PRACTICING PSYCHOLOGISTS

 

 

  • E-kursen Prova på mindfulness 

MINSKAD STRESS

Två veckors mindfulnessträning online minskar stress snabbt (Umeå universitet)

(2016) TWO-WEEK WEB-BASED MINDFULNESS TRAINING REDUCES STRESS, ANXIETY AND DEPRESSIVE SYMPTOMS

 

 

  • E- kursen Mindfulness vid ångest 

MINSKAD ÅNGEST

Mindfulness online minskar ångest (Stockholms universitet)  

(2014) INTERNET-BASED MINDFULNESS TREATMENT FOR ANXIETY DISORDERS

(2013) NY KONTROLLERAD STUDIE VISAR ATT MINDFULNESS ÄR EFFEKTIVT VID ÅNGEST

 

 

  • E-kursen för anhöriga/närstående 

MINSKAD STRESS, MINSKAD VÅRDBÖRDA, ÖKAD MEDKÄNSLA

Stöd till närstående till kroniskt psykisk sjuka – minskad stress, minskad upplevd vårdbörda samt ökad medkänsla (CEPI, Lunds universitet).  

(2017) EFFECTIVENESS AND USABILITY OF A WEB-BASED MINDFULNESS INTERVENTION FOR FAMILIES LIVING WITH MENTAL ILLNESS

(2016) OUTCOME OF A WEB-BASED MINDFULNESS INTERVENTION FOR FAMILIES LIVING WITH MENTAL ILLNESS

Liknande effekter också som hjälpmedel till anhöriga till långvarigt kroppsligt sjuka. 
(2016) EFFECTIVENESS AND USABILITY OF A WEB-BASED MINDFULNESS INTERVENTION FOR CAREGIVERS OF PEOPLE WITH MENTAL OR SOMATIC ILLNESS

 

 

  • E-kursen vid långvarig/kronisk smärta och sjukdom 

KRONISK SMÄRTA OCH SJUKDOM

Mindfulness on-line minskar smärta, ökar acceptans och livskvalitet (Umeå universitet). 

(2016) EFFECTS OF EIGHT-WEEK-WEB-BASED MINDFULNESS TRAINING ON PAIN INTENSITY, PAIN ACCEPTANCE AND LIFE SATISFACTION

 

 

 

Följande träningsprogram/e-kurser har utvärderats vetenskapligt i akademiska uppsatser.

Vill du läsa dessa uppsatser maila ola@mindfulnesscenter.se

 

  • E-kursen Prova på mindfulness för fokus och energi 

LEDARSKAP - (MIND)FILL FART FRAMÅT

En studie om mindfulness, ledarskap och handelshögskolestudenter i en föränderlig tid. Elin Wiklander och David Hakkula. Studien visar att träningen med denna korta (2 veckor) E-kurs ökar självmedvetenhet, självkontroll, självmedkänsla, självbalans och självledarskap. Emotionell intelligens ökar och stress minskar. 

 

 

  • E-kursen Här & Nu

KVINNLIGA INTERNERS UPPLEVELSE AV MINDFULNESS PÅ ANSTALTEN

Kvinnliga interners upplevelse av mindfulness på anstalten. Cecilia Gustafsson, leg psykolog, specialistarbete.Den här kvalitativa studien visar att de kvinnliga internerna med träning i grupp och med egen träning under 8 veckor förbättrar sin impulskontroll, hanterar den stressfyllda fängelsemiljön och känslor bättre, ökar självrespekt, självmedkänsla, blir mindre dömande och får bättre relationer. 
Mindfulnessinstruktörer: Åsa Bjerstaf och Johan Sjöberg