Mindfulnessträning hjälper dig att sova bättre. Du somnar snabbare och får en lugnare nattsömn med färre avbrott. Och de gånger du vaknar under natten, somnar du lättare om igen.

Att vi svenskar sover sämst i Europa har en studie på Karolinska institutet visat, mer än var fjärde svensk uppger att de har problem med sömnen!

Ofta är anledningen till att man har svårt att somna, eller svårt att somna om ifall man vaknar på natten, att tankar snurrar i huvudet.

Det kan vara händelser från dagen eller planering för nästa dags aktiviteter som kommer upp och ofta kan en känsla av stress och oro infinna sig.  Oro för hur det kommer att gå och inte minst oro för hur trött du kommer att vara imorgon. Det som händer är att hjärnans vakenhetssystem slår igång och för att kunna få den goda sömn vi så väl behöver för att återhämta oss så måste vi komma iväg från tankarna.

Mindfulnessövningar som till exempel ”Kroppsscanning” eller ”Andningsankaret” kan hjälpa dig att komma bort från de snurrande tankarna uppe i huvudet genom att i stället rikta din uppmärksamhet ut i kroppen.

Dr Ola Schenström säger: - Kroppsscanning är den mest avslappnande övning jag stött på under mina snart 40 år som läkare.

Du kan träna mindfulness på olika sätt, antingen tillsammans med oss genom individuell handledning eller i grupp tillsammans med andra. Du kan också träna själv hemma med hjälp av något av våra träningsprogram som du hittar i vår webbshop.

För att träna mindfulness med oss, klicka här!

För att träna mindfulness själv hemma, klicka här!

Tidigare kunde jag inte sova mer än 2-3 timmar i sträck, men nu sover jag gott upptill 6 timmar.
Mindfulnessträningen har gett mig bättre sömn, färre migränanfall och mer energi. Fantastiskt på så kort tid! - Catharina