hälsofördelar
I en nyligen publicerad artikel av Hilary A. Marusak vid Wayne State University diskuteras hälsofördelarna med meditation och mindfulness. Artikeln fokuserar mycket på effekterna av mindfulness vid behandling av tillstånden ångest och depression. Meditation är unikt på det sätt att det faktiskt är tillgängligt för människor i alla åldrar med alla olika typer av bakgrund. ... Läs mer
Dr. Vivek Murthy
Lyssna gärna på Dr. Vivek Murthy, Surgeon General i USA och som är högst ansvarig för folkhälsan. Han inser värdet av mindfulness och meditationens betydelse för folkhälsan och går själv före genom att nyligen ha spelat in korta meditationer på ca 4-5 minuter utifrån sin egen erfarenhet: 🎧  Combating Loneliness 🎧  Easing Holiday Stress 🎧  ... Läs mer
lovisa carlman bydén
🧘‍♀️ Jag tror att de allra flesta av oss känner till att vi kan meditera och att det är bra för oss. Forskning har visat att de som mediterar upplever mindre stress, att hjärnan blir mindre reaktiv och att stressnivåerna sänks. 🚫 Men trots att vi har tillgång till obegränsat med onlinesessioner, youtube och appar ... Läs mer
I januari lanserades ‘Mindfulness Live’. Ett ettårigt program där du får möjlighet att träna och utveckla din medvetna närvaro tillsammans med oss och andra likasinnade. När du börjar träna mindfulness regelbundet i grupp kommer du nämligen att få andra förutsättningar och verktyg att förhålla dig till det som sker i ditt liv. Vi vill nu ... Läs mer
antidepressiva mediciner
Mats Billmark, författare till flera hyllande hälsoböcker med många års erfarenhet av antidepressiva mediciner, har precis släppt sin nya bok ‘Bli dig själv igen’. Boken bygger på en metod baserad på kunskap och erfarenhet från några av Sveriges främsta experter inom området. Många har gjort flera försök att sluta med sin antidepressiva medicin men misslyckats ... Läs mer
idrott
Den mentala hälsan och välbefinnandet är förstås viktig för framgång i såväl sport som i livet. Till cirka 20-30% är framgången beroende av fysiska faktorer och mellan 70-80% (!) beroende på mentala faktorer enligt en färsk artikel. Det är förstås svårt att säga om ovanstående procentsiffror är riktiga men vi kan nog alla vara överens ... Läs mer
jon kabat-zinn
Jon Kabat-Zinn, ledande forskare, professor emeritus och mindfulnesslärare, började med mindfulness baserad stressreduktion (MBSR) 1979 på ett universitetssjukhus utanför Boston. I den här intervjun beskriver han i fem punkter utvecklingen och nuläget 45 år senare: 1️⃣ Den utbredda användningen av mindfulness är “radikal bortom alla föreställningar” 2️⃣ Mindfulness hjälper oss att få kontakt med oss ... Läs mer
mindfulness och fysisk traning
FORSKNING: Kombinationen av motion och mindfulness kan förbättra din mentala hälsa och ditt välbefinnande enligt ny forskning publicerad i Journal of Mental Health and Physical Activity, februari 12, 2024.  Man visar att denna kombination kan lindra depression, ångest och andra mentala utmaningar och forskningen som är baserad på 35 (!) studier tyder på att kombinera ... Läs mer
mindfulness i skolan
En forskningsstudie utförd av Voltmer et al. visade på effekterna av hur lärarledda meditationssessioner på grundskolebarn gav goda resultat i standardiserade aritmetiska tester. 📚 Studien inkluderade nio klassrum i tyska grundskolor med totalt 140 elever från årskurs 3 och 4, som slumpmässigt tilldelades antingen en meditation- eller en kontrollgrupp. 📚 Läraren i mindfulnessgruppen fick 15 ... Läs mer
En ettårig utbildning på yrkeshögskolan i Säter ska ge undersköterskor med arbetslivserfarenhet möjlighet att utbilda sig till specialistundersköterska – med fokus på mindfulness och andningsövningar. — Det här är metoder som bygger på forskningsfront. Det baserar sig på studier som kommer frekvent nu, säger utbildningsledare Anne-Marie Ställ på Dahlander kunskapscentrum. Utbildningen har ett holistiskt förhållningssätt ... Läs mer
hjärnan
I en nyligen publicerad artikel i Psychology Today visar psykologiprofessorn Barbara Blatchley, stödd av ett antal forskningsartiklar, hur mindfulness och uppmärksamhetsträning kan gynna kognition och hur det kan leda till förbättrad hjärnbearbetning. De viktigaste punkterna som hon tar upp i artikeln: 🧠 Regelbunden träning och hjärnförändringar: Regelbunden träning i att fokusera uppmärksamheten, som vi gör ... Läs mer
nobels fredspris

Nobels Fredspris

2023-12-12

Ola Schenström

Idag för 38 år sedan var jag, som ung läkare, närvarande i Oslo när Nobels Fredspris delades ut till vår läkarorganisation IPPNW (International Physicians for the Prevention of Nuclear War) i vilken jag var mycket aktiv under mer än 15 år bl.a. som ordförande i IPPNW´s Executive Committee. Priset i Oslo togs emot av Bernard ... Läs mer
Det var temat för min föreläsning i fredags för det internationella programvaruföretaget Altair. Vad kan vara viktigare för ett företag än att hålla medarbetarnas hjärnor i trim genom att bland annat öka förmågan till uppmärksamhet, medvetenhet och medkänsla? Dessa egenskaper går att öva upp i hög grad med hjälp av regelbunden träning. Idag tränas, många ... Läs mer
citalopram
Fråga: Hej Ola, Jag undrar om man kan få ångest och stress av Citalopram? Varje gång jag börjat äta (3 ggr) känns det som jag tappar kontakten med mig själv och att det inte känns som ”jag”. Tidigare ggr har jag trott att det är ”min” stress och ångest. Jag lider av utmattningssyndrom/depression. När jag ... Läs mer
michael mosley
I det här avsnittet ur Michael Mosleys serie i Kunskapskanalen kan du se hur stress går ner och vilka områden i hjärnan som är involverade. Spännande att vi kan påverka vår hjärna med hjälp av träning i mindfulness. Att kunna reagera mer specifikt och inte generellt som till exempel vid generellt ångestsyndrom. Se från ca ... Läs mer
fokus
Psykologen Gloria Mark, professor i informatik vid University of California, Irvine, har genomfört forskning som tyder på att människor i genomsnitt spenderar endast 47 (!) sekunder fokuserade på en skärm innan deras uppmärksamhet vandrar någon annanstans. Detta är en minskning med hela 69% sedan 2004 då vi kunde hålla fokus i 150 sekunder. Marks forskning, ... Läs mer
evigt tacksam
För många har mindfulness kraftfulla effekter – för den som tränar mindfulness regelbundet under ledning av instruktör. Som beskrivs i citatet ovan från Britta Ljungberg som just gått igenom vår instruktörsutbildning:   I min kontakt med min psykolog hörde jag mig själv så sakteliga börja prata om att jag stundtals kunde ersätta benzo med mindfulnessmeditationer. Genom ... Läs mer
Mindfulness Live
På Black Friday lanserade vi vårt nya ett-åriga program Mindfulness Live – För att hantera livet varje dag 2024 med medveten närvaro, i gemenskap. Under ett helt år får du möjlighet att träna och utveckla din medvetna närvaro tillsammans med oss och andra likasinnade. Människor som, kanske precis som du, längtar efter att leva friare, ... Läs mer
lovisa
Hej, Lovisa här 👋🏻 Jag är 30 år, jobbar med CHR – Corporate Health Responsibility och är nyutbildad mindfulnessinstruktör. Jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter och det jag lärde mig på utbildningen och jag ska försöka hålla det kort, jag lovar 😉 Hoppas du vill läsa. ✋🏼 Handen på hjärtat, jag var skeptisk ... Läs mer
black week
Landa tillsammans, i stillhet. Varje dag under en hel vecka har du nu möjlighet att meditera tillsammans med mig Ola Schenström, helt gratis. Vi träffas under en halvtimme, för att landa tillsammans, i stillhet och för att utforska vad mindfulness är och kan ge 🤎 Vi börjar redan imorgon, fredagen den 17:e november. Total Share ... Läs mer
högt blodtryck
och ökad följsamhet till kost som är bra för hjärtat ❤️ Om du har högt blodtryck är du inte ensam. Cirka 1.8 miljoner svenskar har det. Det finns mycket man kan göra själv för att minska blodtrycket och risken för hjärtkärlsjukdom. En ny studie publicerad i den välrenommerade vetenskapliga tidskriften JAMA visar att ett mindfulnessprogram ... Läs mer
Mini Cart 0

Din varukorg är tom