medvetenhet
Hej, Jessica Hedin här, samtalsterapeut, coach och mindfulnessinstruktör. Här kommer ett litet blogginlägg såhär mitt i sommaren – från mig till dig, hoppas du ska gilla det 👇🏻 Precis just nu, ja just nu när du läser, bjuder jag in dig till att stanna upp lite, och ta ett lite djupare andetag, gör det nu ... Läs mer
Hej, Staffan Portin här, utbildad mindfulnessinstruktör med lång erfarenhet av smärta och en av ledarna i ‘Mindfulness Live’ hos Mindfulnesscenter. Under största delen av mitt liv har hård självkritik och självhat stängt ut mig från mig själv. När jag började öva vänlighet och medkänsla, kärleksfull vänlighet, med mig själv för 15 år sedan, kändes det ... Läs mer
för tidigt födda barn
Barn som är för tidigt födda (före v. 32) har en ökad risk för Neuro-psykiatriska funktionshinder (NPF) inklusive ADHD, autism-störningar och ångest. I en färsk studie (Sifredi et al i Psychiatry and Clinical Neuroscience) fick en grupp för tidigt födda 12-åringar gå igenom mindfulnessträning under 8 veckor, 90 minuter per vecka. Övningarna var korta: 2-10 ... Läs mer
klimatkris
Numera är det välkänt att träning i mindfulness och medkänsla stödjer välbefinnande, psykologisk motståndskraft, hälsosamma relationer och många andra förmågor för oss som individer. Mer sällan talas det om att detta är förmågor som också kan hjälpa oss på samhällsnivå. I rapporten ”Meeting the Climate Crisis Inside Out” (2022) riktas ljuset på att klimatförändring och ... Läs mer
minda känner efter
Minda bor i landet Här och nu. En dag promenerar hon till parken för att få lite lugn och ro. Där känner Minda efter hur hon mår. Hon lyssnar, ser, doftar, smakar och känner. I parken träffar hon på en busig liten katt som följer henne hela vägen. Minda blir nyfiken på katten. Blir du också ... Läs mer
mindfulness i varden
Här mediterar vi, med ca 250 deltagare vid kongressen Stora Likarättsdagarna Region Skåne (www.likarätt.nu). Wei Yu, hjärtläkare och Qi Gong-instruktör och undertecknad, inbjudna av eldsjälen och regionöverläkaren Ola Björgell. Här är några punkter som belyser hur mindfulness kan stödja LIKA RÄTT I VÅRDEN och en JÄMLIK VÅRD 👇🏻 ❤️ ÖKAD MEDVETENHET OCH NÄRVARO Mindfulness hjälper ... Läs mer
Elever som inte orkar lyssna på instruktioner, elever som ger upp så fort en uppgift blir tråkig, elever som somnar i klassrummet. Det är några av alla oroande vittnesmål i Ämneslärarens stora enkät som besvarats av 5 000 lärare. ”Majoriteten av eleverna har ett koncentrationsspann på 2–3 minuter”, skriver en lärare. Eleverna är närvarande rent ... Läs mer
Det kräver inget av mig. Jag behöver inte kunna några arters namn, inte prestera eller leva upp till något i naturen. Jag behöver inte klättra upp för det högsta berget eller springa milen på snabbare tid. 🌱 Att bjudas in av skogen, ett tryggt rum av omfamnande träd. Bli glad av porlet från en vårbäck. Förundras ... Läs mer
existentiell hälsa
Pressmeddelande från Socialdepartementet: Uppdrag för att utveckla arbetet med existentiell hälsa i folkhälsopolitiken Regeringen ger Folkhälsomyndigheten i uppdrag att utveckla arbetet med existentiell hälsa inom ramen för den nationella folkhälsopolitiken. – Forskning visar att insatser för en god existentiell hälsa leder till ökad livskvalitet och stärker människors möjligheter att hantera livets svårigheter. Världshälsoorganisationen, WHO, ser ... Läs mer
Låt figuren BiM ta med barnen på en upplevelsebaserad sagostund. Genom sagans värld får barnen möjlighet att tillämpa medveten närvaro och göra upptäckter genom att använda sina olika sinnen. Följ med och upptäck skogen genom alla sinnen och lyssna på vindens viskningar, ta en långsam strandpromenad och andas in havsbruset, var nyfiken på lekplatsen och upptäck ... Läs mer
vana att meditera
På ett sätt är det lätt att meditera. Utmaningen brukar vara att ta sig tiden. Du får ingen tid du måste TA dig den. Det kan ta lite tid att få in vanan. Det gör ingenting. Bara fortsätt. Och du kan alltid börja om… Här är några råd som brukar hjälpa. 👉🏻 Koppla din meditation ... Läs mer
antidepressiva
Göteborgsposten publicerade för några dagar sedan en artikel som rapporterar om en ökning av antidepressiv medicinering bland barn och ungdomar, med särskilt fokus på lågstadiebarn. Artikeln framhäver att utskrivningen av antidepressiv medicin har ökat markant över flera år, samtidigt som depression- och ångestdiagnoser ökar bland unga i Sverige. Man betonar att det råder osäkerhet kring ... Läs mer
hälsofördelar
I en nyligen publicerad artikel av Hilary A. Marusak vid Wayne State University diskuteras hälsofördelarna med meditation och mindfulness. Artikeln fokuserar mycket på effekterna av mindfulness vid behandling av tillstånden ångest och depression. Meditation är unikt på det sätt att det faktiskt är tillgängligt för människor i alla åldrar med alla olika typer av bakgrund. ... Läs mer
Dr. Vivek Murthy
Lyssna gärna på Dr. Vivek Murthy, Surgeon General i USA och som är högst ansvarig för folkhälsan. Han inser värdet av mindfulness och meditationens betydelse för folkhälsan och går själv före genom att nyligen ha spelat in korta meditationer på ca 4-5 minuter utifrån sin egen erfarenhet: 🎧  Combating Loneliness 🎧  Easing Holiday Stress 🎧  ... Läs mer
lovisa carlman bydén
🧘‍♀️ Jag tror att de allra flesta av oss känner till att vi kan meditera och att det är bra för oss. Forskning har visat att de som mediterar upplever mindre stress, att hjärnan blir mindre reaktiv och att stressnivåerna sänks. 🚫 Men trots att vi har tillgång till obegränsat med onlinesessioner, youtube och appar ... Läs mer
I januari lanserades ‘Mindfulness Live’. Ett ettårigt program där du får möjlighet att träna och utveckla din medvetna närvaro tillsammans med oss och andra likasinnade. När du börjar träna mindfulness regelbundet i grupp kommer du nämligen att få andra förutsättningar och verktyg att förhålla dig till det som sker i ditt liv. Vi vill nu ... Läs mer
antidepressiva mediciner
Mats Billmark, författare till flera hyllande hälsoböcker med många års erfarenhet av antidepressiva mediciner, har precis släppt sin nya bok ‘Bli dig själv igen’. Boken bygger på en metod baserad på kunskap och erfarenhet från några av Sveriges främsta experter inom området. Många har gjort flera försök att sluta med sin antidepressiva medicin men misslyckats ... Läs mer
idrott
Den mentala hälsan och välbefinnandet är förstås viktig för framgång i såväl sport som i livet. Till cirka 20-30% är framgången beroende av fysiska faktorer och mellan 70-80% (!) beroende på mentala faktorer enligt en färsk artikel. Det är förstås svårt att säga om ovanstående procentsiffror är riktiga men vi kan nog alla vara överens ... Läs mer
jon kabat-zinn
Jon Kabat-Zinn, ledande forskare, professor emeritus och mindfulnesslärare, började med mindfulness baserad stressreduktion (MBSR) 1979 på ett universitetssjukhus utanför Boston. I den här intervjun beskriver han i fem punkter utvecklingen och nuläget 45 år senare: 1️⃣ Den utbredda användningen av mindfulness är “radikal bortom alla föreställningar” 2️⃣ Mindfulness hjälper oss att få kontakt med oss ... Läs mer
mindfulness och fysisk traning
FORSKNING: Kombinationen av motion och mindfulness kan förbättra din mentala hälsa och ditt välbefinnande enligt ny forskning publicerad i Journal of Mental Health and Physical Activity, februari 12, 2024.  Man visar att denna kombination kan lindra depression, ångest och andra mentala utmaningar och forskningen som är baserad på 35 (!) studier tyder på att kombinera ... Läs mer
mindfulness i skolan
En forskningsstudie utförd av Voltmer et al. visade på effekterna av hur lärarledda meditationssessioner på grundskolebarn gav goda resultat i standardiserade aritmetiska tester. 📚 Studien inkluderade nio klassrum i tyska grundskolor med totalt 140 elever från årskurs 3 och 4, som slumpmässigt tilldelades antingen en meditation- eller en kontrollgrupp. 📚 Läraren i mindfulnessgruppen fick 15 ... Läs mer
Mini Cart 0

Din varukorg är tom