Tempot i barns tillvaro har höjts och barn föds idag in i en vardag som är fylld av stress.
Som ett motmedel bör vi vuxna öka vår medvetenhet och kunskap om barns stress och om rogivande aktiviteter för barn – jag tänker då på föräldrar, pedagoger i förskola och skola, idrottsledare m.fl. För mer information om hur ni kan utbilda egna instruktörer inom skolan, idrotten, föreningslivet m.m. Klicka här >>
Barnens stress är förstås i hög utsträckning en spegelbild av vuxnas stress. För att minska barnens stress behöver vi därför finna vägar att minska vår egen.
Några tecken på ökad stress hos barn:
- Beteende: lättirriterad, aggressivitet, svårt sitta still, högljudd eller tyst, konfliktbenägen
- Sömnproblem
- Matproblem
- Koncentrationsproblem
- Täta infektioner
OBS! Ändrat beteende = varningssignal: t.ex. retligt, aggressivt eller håglöst beteende, ändrade matvanor, tröstäta – aptitlöshet, sover dåligt, mardrömmar, svårt koncentrera sig, stor trötthet, förlorat livsglädje.
Psykosomatiska symtom kan till exempel vara: Magbesvär, förstoppning, diarré, eksem, återkommande huvudvärk, allergier, astma.
Ett enkelt sätt för barnen att träna mindfulness är att lyssna på mindfulnessövningar via deras mobil:
Övningar för barn mellan 4-7 år >>
Övningar för barn mellan 8-12 år >>
Övningar för äldre ungdomar >>
Varma hälsningar, Ola Schenström, läkare, författare och grundare av Mindfulnesscenter 2007.